wat moet je doen als je als jongere werkloos bent?

Waar heb je recht op als je als jongere (20 jaar) werkloos bent? (je gaat wel parttime naar school dus een fulltime leer werk traject vragen kan niet, en omdat het deeltijd is krijg je geen studiefinanciering en heb je dus totaal geen inkomen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag hulp bij het vinden van werk bij Blinq (onderdeel van het UWV Werkbedrijf.

Antwoorden (1)

Leerwerktraject was een instrument van de WIJ ("jongerenbijstand") en die is sinds dit jaar afgeschaft. Jongeren onder de 27 vallen weer gewoon onder de WWB.

Je ouders moeten je financieel onderhouden tot je 21e. Die zijn op dit moment dus verantwoordelijk. Je hebt tot je 21 ook nog geen recht op een volledige Bijstandsuitkering, wel zou je in aanmerking kunnen komen voor een veel lager bedrag aan Bijstand (dat is rond de 200 euro per maand) maar dat hangt er vanaf hoeveel uren je precies op school zit. Je moet dan namelijk wel tijdens kantooruren gewoon beschikbaar zijn voor werk om te kunnen solliciteren. Het hangt af van de consulent die je treft, als je alleen in het weekend naar school hoeft, zou het kunnen dat ze dat goed vinden. Als je nog thuis woont, dan telt echter het gezinsinkomen mee, en zul je hoogstwaarschijnlijk geen recht hebben op Bijstand. Dat heb je in die situatie pas als het gezamelijke gezinsinkomen onder het sociaal minimum zakt.

Je hebt dus weinig recht op allerlei voorzieningen. Maar in principe is het natuurlijk ook de bedoeling dat je op die leeftijd óf werkt, óf studeert. Als je een deeltijd opleiding doet, heb je geen recht op studiefinanciering, dus is het extra belangrijk om te werken. Maar ook voor voltijdsstudenten geldt dat de meesten niet rond kunnen komen als ze niet werken.

Wat je dus moet doen? Toch doorzoeken. Je inschrijven bij uitzendbureaus, advies vragen bij het WERKbedrijf, en alles aanpakken wat je kunt krijgen. Als je geen reguliere baan kunt vinden, dan zoek je een bijbaan, of ga je kranten lopen. Veel mensen zoeken meteen hun ideale baan, maar dat is vaak een illusie. Terwijl je een simpel baantje of een krantenwijk doet, zoek je gewoon verder naar iets wat je leuker vindt, maar zo heb je in elk geval alvast inkomsten, vul je je CV op, en bouw je een netwerk op. Laat iedereen in je omgeving weten dat je werk zoekt, en ga ook tijdelijke dingen niet uit de weg. Af en toe werk voor twee dagen is óók werk. Intussen zijn je ouders ervoor verantwoordelijk dat je in elk geval niet omkomt van de honger, want je bent nog geen 21.