Wat is het verschil tussen debet en credit?

Ik heb een onbetaalde factuur. Plaats ik dat aan de debet of credit kant van de balans?

Op het moment dat ik de betaling heb ontvangen, dan komt dit aan de andere kant van de balans te staan en is het totaal op 0.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (3)

debet zijn de uitgaven en credit de inkomsten. een nog te ontvangen bedrag kan je al bij de credit kant zetten.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Nee, dat klopt niet.
Debet is bezit of vordering. Een toename van een bezit of vordering leidt tot een verhoging van een debetbedrag. Als de klant betaalt, leidt dit tot een verlaging van de vordering en wordt er dus een bedrag credit geboekt op 'debiteuren'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gok dat AlphaLimaSi naar de resultatenrekening kijkt: debet kosten, credit opbrengsten. Dat uitgaven niet per definitie kosten zijn en vice versa laten we dan maar even buiten beschouwing. :)
Ik begrijp dat het een factuur die is die jezelf hebt verstuurd.

Op het moment dat je de factuur hebt gemaakt, is er geboekt:

Debiteur ...
Aan omzet ...
Aan BTW ...

De factuur staat (zolang hij niet betaald is) DEBET. Het is immers een vordering.

Op het moment dat de factuur volledig betaald wordt, wordt geboekt:

BANK (of KAS) ...
Aan debiteuren ...

Na deze boeking is deze debiteurenpositie per saldo 0.
Het ontvangen bedrag is dan namelijk weggevallen tegen het openstaande bedrag.
Computoon
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal helder uitgelegd.
Computoon
11 jaar geleden
Het is mijn werk (nee,niet het uitleggen;-)
Op de balans zijn er twee verschillende kanten; de activa kant (oftewel de debetkant) en de passiva kant (oftewel de creditkant). De activa kan men meestal aan de linkerkant van de balans terugvinden. Het begrip activa kan je opvatten als: 'Wat heb ik met het geld gedaan?' 'Hoe heb ik mijn aangewende vermogen gebruikt?' Aan deze kant van de balans kan je dingen terugvinden als: vaste activa (gebouw, grond enz.), vlottende activa (voorraad, inventaris, debiteuren enz.) en liquide activa (kas, bank enz.). Aan de rechterkant van de balans, de passiva kant, kan je zien hoe je de dingen die links op je balans staan hebt gefinancierd. Over het algemeen kan je hier de volgende posten op terugvinden: eigen vermogen (winst, reserves, geplaatste aandelen), kort vreemd vermogen (rekening courant-krediet, crediteuren enz.), en lang vreemd vermogen (onderhandse lening, hypothecaire lening enz.). Het kort vreemd vermogen en het lang vreemd vermogen zijn schulden die je aan bepaalde personen of instanties hebt; je hebt geld van ze geleend, het eigen vermogen is van jezelf.

De debetkant is dus de plaats waarop je kan zien wat je met het aangewende vermogen hebt gedaan. De creditkant laat zien waar dit vermogen vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Prachtige uitleg van de balans maar geen echt antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een onbetaalde factuur kan opgevat worden als een schuld; je bent immers nog geld verschuldigd aan iemand. De schulden staan zoals al eerder vermeld aan de rechterkant (de credit kant) onder de post: crediteuren. Je zou het ook leverancierskrediet kunnen noemen aangezien de leverancier jou krediet heeft verstrekt. Zodra jij dit bedrag hebt betaald verdwijnt het bedrag aan de rechterkant en valt de post 'leverancierskrediet' weg. Aangezien links en rechts op een balans in evenwicht moeten zijn zal er ook een verandering aan de linkerkant van de balans moeten plaatsvinden. Het ligt eraan met welke middelen je de 'onbetaalde factuur' hebt betaald; als je ze met je bank hebt betaald dan daalt de bank met dezelfde hoeveelheid als de onbetaalde factuur. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je ze met de kas hebt betaald; hetzelfde verhaal voor de kas.
ronron1212
11 jaar geleden
Even lezen het gaat om: het moment dat ik de betaling heb ontvangen borisv