ik ga mijn huis verkopen en gehuurd wonen. Waar kan ik het best mijn geld stallen?

Als mijn huis verkocht is, ga ik gehuurd wonen. Wat kan ik het beste doen met het geld dat overblijft na afbetaling van de hypotheek?

Toegevoegd na 22 minuten:
Nog vergeten te vragen: hoeveel van het geld gaat naar de belasting?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
fisbel
11 jaar geleden
Ook van belang: er kennelijk overwaarde. Dan krijgt u te maken met de bijleenregeling als u een huis zou kopen binnen 3 jaar. Met als consequentie verminderde hypotheekrenteaftrek. Maar na 3 jaar kunt u eventueel weer kopen wat u wilt zonder te maken te krijgen met de bijleenregeling. Alle hypotheekrente is dan weer aftrekbaar.

Antwoorden (1)

Je kunt het op een spaarrekening of spaardeposito zetten. Als het meer dan €100.000,- is kun je het geld beter verdelen over meerdere banken. Je spaargeld bij een Nederlandse bank is tot € 100.000,- gegarandeerd.

Een deel van het geld kun je beter op een dagelijks opvraagbare spaarrekening zetten, bijvoorbeeld voor onvoorziene uitgaven. Een ander deel wat je langer kunt missen kun je 1 of meerdere jaren vastzetten op een spaardeposito tegen een iets hogere rente.

Toegevoegd na 15 minuten:
Belasting:
Voor iedereen geldt in box 3 een heffingsvrij vermogen. Voor 2013 is dit een vast bedrag van € 21.139. Alleen het deel erboven telt mee voor de berekening van de belasting in box 3.

De belastingdienst rekent een vast percentage van 4% van uw grondslag sparen en beleggen als uw voordeel in box 3. De belasting die wordt geheven over die 4% is: 30%.
30% van 4% is 1,2%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Misschien kan ik het beter gebruiken voor een Vakantie Reis ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook heel verstandig om er maar van te genieten als dat kan ;-)