Ik wil een bijstandsuitkering aanvragen maar omdat ik bij mijn ouders woon (ik ben 21 jaar) vroeg ik me af of ik wel recht heb op een uitkering?

Omdat er mensen zijn die ik ken die bij hun ouders wonen en geen uitkering krijgen hangt dat ook af van het inkomen van de ouders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga lekker werken wordt je groot van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liever lui dan moe dus. Succes met je carrière.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn studiefinanciering + lening + stage vergoeding komen al boven mijn moeders bijstandsuitkering uit. Je kunt beter een baan gaan zoeken. Ik neem aan dat je op deze leeftijd wel (bijna) een diploma op zak hebt.

Antwoorden (2)

Nee, heb je geen recht op. Alleen als je zelfstandig woont. Neem een paar krantenwijken ,..,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk hangt dat af van het inkomen van de ouders.
Als jij thuis woont en jouw ouders hebben een inkomen heb jij
geen recht op bijstand.

Jongeren van 18 tot 27 jaar vallen sinds 1 januari 2012 weer onder de Wet werk en bijstand (WWB). Jongeren van 18 tot 21 jaar krijgen een lagere bijstandsuitkering.
Onder bepaalde voorwaarden is heet mogelijk dat je onder de WWB valt.
Maar daarvoor moet je informeren bij je eigen gemeente.

Meestal moet
Ingeschreven staan bij UWV als werkzoekende.
Deelnemen aan workshops.
Bij een werkleerbedrijf aan de slag
..................etc, afhankelijk van gemeente.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iemand van 21 wordt geacht voor zichzelf te kunnen zorgen.
Baantjes genoeg.