hoe betaal je met rekeningnummer en niet met pincode?

hoe betaal je eigenlijk met rekeningnummer?
het hoeft toch niet altijd met pincode?

Toegevoegd na 16 minuten:
hoe betaal je eigenlijks met rekeningnummer voor online bestellingen
het hoeft toch niet altijd met pincode?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Vroeger (en wellicht nog steeds) kon je overschrijvingsboekje halen met jouw rekeningnummer voorgeprint. Die vulde je in (net zoals je bij internetbankieren doet) en kon je naar de bank brengen.

Ik kan me niet goed herinneren of je ze met een handtekening moest onderschrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kon je naar de bank gaan en zeggen dat je x bedrag van jouw rekening (even legitimeren als de bankbediende je niet kende) naar y rekening wilde laten storten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens bedoel je niet pincode maar pinpas. Als je met pinpas wil betalen zal je toch echt je pincode moeten gebruiken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Online heb je te maken met wat de verkoper je aan betaalmogelijkheden geeft. Soms zit daar de mogelijkheid bij om het bedrag zelf te storten. Dan kan je dus een van bovenstaande beschreven methodes gebruiken.

Het product wordt dan pas verstuurd als het geld op de rekening van de verkoper staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij banken zoals bijvoorbeeld de ING en SNS kun je met een inlogcode internetbankieren. Je hebt dan niet je pincode van je bankpas nodig. Soms wordt er nog wel een extra beveiligingscode gevraagd.
Ook kun je bij diverse banken nog gewoon met een overschrijvingskaart of acceptgirokaart betalen met het zetten van een handtekening.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij online bestellingen is het soms mogelijk te betalen met een overschrijving, IDeal, achteraf per acceptgirokaart of met Paypal.
Het blijft afhankelijk van welke bank je hebt of een Ideal betaling zonder je pincode kan. Bijvoorbeeld Rabo en ABN werken met een pinpasreader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor online bestellingen te betalen moet je bij het rekeningnummer ook een TAN-code en PUK-code invullen (bij ING) anders kan je geen transacties uitvoeren.
En dat is bij andere banken ook het geval daar je codes moet ingeven.
Dus een losse pinpas begin je niets.

Toegevoegd na 6 uur:
Bovendien moet je (via internet) internetbankieren aanvragen bij de bank waar je een aantal vragen moet invullen die alleen de pashouder weet.En dán pas krijg je bericht dat je één voor één de aangemaakte inlognaam wachtwoord en pin en pukcode formulieren kunt ophalen na legitimatie.Bij ING moet je je legitimeren d.m.v de pinpascode in te toetsen.