Wordt ik na 2 jaar ziektewet (70%), opnieuw gekort door de WW (70% van 70%) als ik niet in aanmerking kom voor een WIA?

WW krijg je over je laatst verdiende loon, het laatst wat ik verdiende was de 70% van mijn originele loon! Als ik daarvan nu maar 70% krijg, houd ik super weinig over!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je 2 jaar een Ziektewetuitkering hebt gehad (nadat je ziek bent geworden terwijl je WW had) krijg je daarna niet opnieuw WW als je nog steeds ziek bent maar (in principe) een uitkering op grond van de WIA.

WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Je hebt recht op een uitkering volgens deze wet als je door een ziekte of beperking niet meer kunt werken. Of als je door een ziekte of beperking veel minder geld kunt verdienen dan voordat je ziek werd. Je wordt dan arbeidsongeschikt genoemd.

Er zijn twee soorten WIA-uitkering:

* een IVA-uitkering voor mensen die helemaal nooit meer kunnen werken, of die nog maar een heel kleine kans hebben om beter te worden. IVA is ongeveer gelijk aan 75% van het oude loon;

*een WGA-uitkering voor mensen die nog wel kunnen werken, maar veel minder kunnen verdienen dan vroeger. "De WGA is ook bedoeld voor mensen die nú nog niet kunnen werken, maar over een tijdje waarschijnlijk wel weer."

"U hebt recht op een WIA-uitkering als al deze dingen kloppen:

* U bent op of na 1 januari 2004 ziek geworden.
* U bent verzekerd voor de WIA.
* U bent 35% of meer arbeidsongeschikt.
* U bent twee jaar (104 weken) ziek. Dit heet de wachttijd.

WGA is afhankelijk van het percentage van arbeidsongeschiktheid.
Binnen de WGA zijn er 3 soorten uitkeringen:
1. de loongerelateerde uitkering,
2. de loonaanvullingsuitkering
3. de vervolguitkering.

Welke WGA-uitkering iemand krijgt, hangt af van de situatie.
1. "Voor de loongerelateerde WGA-uitkering gelden 2 voorwaarden:
Werknemers kunnen door ziekte 65% of minder van hun oude loon verdienen.
Zij hebben in 26 van de laatste 36 weken voordat ze ziek werden, nog gewerkt.
De loongerelateerde uitkering is gebaseerd op het vroegere loon, het arbeidsverleden en het eventuele huidige loon. Hoe meer iemand verdient met werken, hoe hoger het totale inkomen.

2.
Een loonaanvullingsuitkering is voor mensen die geen loongerelateerde uitkering (meer) krijgen. Daarnaast moeten zij voldoen aan 2 voorwaarden: Zij zijn tussen 35% en 80% arbeidsongeschikt. Zij verdienen ten minste 50% van wat zij kunnen verdienen.

3. Een WGA-vervolguitkering is voor mensen die geen loongerelateerde uitkering (meer) krijgen en die voldoen aan de volgende voorwaarden:
Zij zijn tussen 35% en 80% arbeidsongeschikt.
Zij verdienen minder dan 50% van wat zij kunnen verdienen.

Een WGA-uitkering is een aanvulling op de eigen inkomsten uit werk. "
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, echter had ik deze informatie al. Het gaat erom dat ik na twee jaar ziektewet (waarin ik het laatste jaar nog maar 70% van mijn salaris ontving) ik nu bent ontslagen via een ontslag procedure. Deze is toegekend en ik heb recht op WW (indien WIA niet wordt toegekend, daarvan ben ik nog in afwachting). Nu wordt de WW berekend op het laatst verdiende loon, voor de wet is dat het laatste geld wat ik heb ontvangen! Dit is dus de 70% die ik kreeg als salaris. Nu is WW ook 70% van je laatst verdiende loon. Maar als ik dus 70% ontvang van de 70% salaris die ik nog maar kreeg, blijft er heel weinig over. Dus mijn vraag is of het echt zo werkt??
Computoon
11 jaar geleden
Dan had ik de vraag verkeerd begrepen. Je schreef namelijk dat je 2 jaar 'ziektewet' had. Dat kan niet als je je salaris doorbetaald kreeg, want dan was je als zieke nog in loondienst terwijl de werkgever je salaris doorbetaalde, dus niet in de Ziektewet. Als je na die 2 jaar doorbetaling van loon tijdens ziekte nog steeds volledig arbeidsongeschikt bent, krijg je geen WW maar een van de WIA-uitkeringen. Om WW te kunnen krijgen, moet je namelijk beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt en dat ben je niet als je volledig arbeidsongeschikt bent. Om WW te kunnen krijgen, moet je direct aan de slag kunnen als je een baan vindt of krijgt aangeboden. Stel: je hebt recht op WW (als je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent)
Een WW-uitkering na 2 jaar ziekte "gaan uit van het loon dat de werknemer verdiende een jaar voor de eerste ziektedag." Bij de berekening van de WW gaat men uit van het zog. dagloon.
"Bij de berekening van uw dagloon, kijken wij normaal naar het SV-loon in het hele jaar vóór u ziek werd. Dit bedrag delen we door 261, het gemiddelde aantal dagloondagen in 1 jaar. De uitkomst is uw dagloon." Dus je krijgt, als je recht hebt op WW, een uitkering op basis van het loon dat je had vóór je ziek werd maar wel gemaximeerd, namelijk 75% in de eerste twee maanden en daarna 70%. Hoe lang dat 'daarna' is, hangt van je arbeidsverleden af. Om recht te kunnen hebben op die drie maanden WW moet je in de 36 weken direct voor je eerste werkloosheidsdag in minimaal 26 weken hebben gewerkt. Dat wordt de wekeneis genoemd. De periode van 36 weken wordt de referteperiode genoemd. Ben je ziek geweest, dan wordt de referteperiode verlengd met het aantal weken waarin je ziek was. De WW-uitkering kan echter langer zijn, zolang je geen werk hebt. "U voldoet aan de jareneis als u in de vijf kalenderjaren vóór uw werkloosheid in ten minste vier kalenderjaren heeft gewerkt. Een kalenderjaar telt mee wanneer u daarin over minimaal 52 dagen loon hebt ontvangen. Het kalenderjaar waarin u werkloos wordt, telt dus niet mee. "
De werkgever heeft het loon doorbetaald tijdens ziekte, dus je hebt loon ontvangen. "Indien u aan de jareneis voldoet, dan duurt uw verlengde uitkering in maanden even lang als uw arbeidsverleden in jaren, met een maximum van 38 maanden." "Komt u met uw WW-uitkering onder het sociaal minimum? Dan kunt u een toeslag op uw uitkering aanvragen. (...)