Wordt ik na 2 jaar ziektewet (70%), opnieuw gekort door de WW (70% van 70%) als ik niet in aanmerking kom voor een WIA?

WW krijg je over je laatst verdiende loon, het laatst wat ik verdiende was de 70% van mijn originele loon! Als ik daarvan nu maar 70% krijg, houd ik super weinig over!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je 2 jaar een Ziektewetuitkering hebt gehad (nadat je ziek bent geworden terwijl je WW had) krijg je daarna niet opnieuw WW als je nog steeds ziek bent maar (in principe) een uitkering op grond van de WIA. WIA staat voor Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen. Je hebt recht op een uitkering volgens deze wet als je door een ziekte of beperking niet meer kunt werken. Of als je door een ziekte of beperking veel minder geld kunt verdienen dan voordat je ziek werd. Je wordt dan arbeidsongeschikt genoemd. Er zijn twee soorten WIA-uitkering: * een IVA-uitkering voor mensen die helemaal nooit meer kunnen werken, of die nog maar een heel kleine kans hebben om beter te worden. IVA is ongeveer gelijk aan 75% van het oude loon; *een WGA-uitkering voor mensen die nog wel kunnen werken, maar veel minder kunnen verdienen dan vroeger. "De WGA is ook bedoeld voor mensen die nú nog niet kunnen werken, maar over een tijdje waarschijnlijk wel weer." "U hebt recht op een WIA-uitkering als al deze dingen kloppen: * U bent op of na 1 januari 2004 ziek geworden. * U bent verzekerd voor de WIA. * U bent 35% of meer arbeidsongeschikt. * U bent twee jaar (104 weken) ziek. Dit heet de wachttijd. WGA is afhankelijk van het percentage van arbeidsongeschiktheid. Binnen de WGA zijn er 3 soorten uitkeringen: 1. de loongerelateerde uitkering, 2. de loonaanvullingsuitkering 3. de vervolguitkering. Welke WGA-uitkering iemand krijgt, hangt af van de situatie. 1. "Voor de loongerelateerde WGA-uitkering gelden 2 voorwaarden: Werknemers kunnen door ziekte 65% of minder van hun oude loon verdienen. Zij hebben in 26 van de laatste 36 weken voordat ze ziek werden, nog gewerkt. De loongerelateerde uitkering is gebaseerd op het vroegere loon, het arbeidsverleden en het eventuele huidige loon. Hoe meer iemand verdient met werken, hoe hoger het totale inkomen. 2. Een loonaanvullingsuitkering is voor mensen die geen loongerelateerde uitkering (meer) krijgen. Daarnaast moeten zij voldoen aan 2 voorwaarden: Zij zijn tussen 35% en 80% arbeidsongeschikt. Zij verdienen ten minste 50% van wat zij kunnen verdienen. 3. Een WGA-vervolguitkering is voor mensen die geen loongerelateerde uitkering (meer) krijgen en die voldoen aan de volgende voorwaarden: Zij zijn tussen 35% en 80% arbeidsongeschikt. Zij verdienen minder dan 50% van wat zij kunnen verdienen. Een WGA-uitkering is een aanvulling op de eigen inkomsten uit werk. "

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100