Nee, hoezo een werkgever mag toch zelf bepalen wie hij in dienst neemt. Is alleen iedereen op kosten jagen, als hij een voorstelling heeft voert hij die namelijk toch uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zou wel een goed wapen zijn tegen racisme en dat soort zaken... Maar ik denk dat het ook wel belangrijk is om een beetje te weten waarmee je in zee gaat, dus ook de persoon zelf ziet en leert kennen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want het voegt weinig toe. Uiteindelijk kom je toch op een sollicitatie gesprek waar je niet anoniem meer bent. En als iemand jou niet wil vanwege je leeftijd, geslacht of geloofsovertuiging dan kan je na het sollicitatie gesprek alsnog worden afgewezen alleen heeft het je dan extra tijd gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het wel kan helpen hoor. Ik snap je punt, en voor een groot deel werkt het misschien ook wel zo. Als iemand absoluut geen mensen uit een bepaalde groep wil, komen ze nooit door de laatste ronde.
Maar het kan ook dat iemand vooroordelen heeft tov een bepaalde groep, dat iemand bijv denkt dat die mensen dom of asociaal zijn. Het solicitatieformulier met naam zou dan al snel weggegooid worden. Dus dan kan je nog zo intelligent of sociaal zijn, je krijgt geen kans. In real life zou die werkgever misschien wel heel erg onder de indruk zijn van die persoons intelligentie of sociale capaciteiten, en toch overtuigd raken om die persoon aan te nemen.
Er zijn veel beroepen waarbij dat niet kan. Voor beroepen waarbij 't uiterlijk, leeftijd, de naam, etc. etc. allemaal niks uitmaakt: daarbij mag 't van mij wel anoniem. Maar ik denk dat 't nog knap lastig is een beroep te vinden waar 't echt allemaal niks uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee! Het moet juist de norm zijn dat anoniem solliciteren niet nodig is omdat discrimineren niet mag. (En dat is ook de norm.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het gebeurt wel. En alleen 'het mag niet' zeggen, helpt niet genoeg. Stel je voor dat we ook geen straffen meer zouden opleggen aan mensen die moorden, mishandelen, stelen etc, en alleen maar 'je mag dat soort dingen niet doen' zeggen, dan gaat alles enorm uit de hand lopen. Als bepaalde dingen in de samenleving niet vanzelf gaan (zoals bij discriminatie) moet je soms met regels wat helpen, om de mensen die kwetsbaarder zijn bij sollicitaties wat te helpen.
Als het doel is om voorkeursbehandelingen in de maatschappij te verminderen is anoniem solliciteren onvoldoende.

Bij het maken van een afspraak kun je eventueel nog anoniem blijven. Je kunt namelijk via een speciaal aangemaakt anoniem e-mailadres opgeven of corresponderen via de post.

Vanaf het moment dat er mondeling contact is (zonder namen te noemen), kan degene in vele gevallen al bepalen of je man/vrouw bent, welk dialect je hebt of in welk accent je spreekt.
In sommige gevallen kun je de afkomst 'binnen-' of 'buitenland' al bepalen.

Maar uiteindelijk bij de sollicitatieprocedure zelf, komen vele aspecten toch al aan het licht. Of je moet er een scherm tussen plaatsen met 'stemvervorming'. Iedere sollicitant zou dan dezelfde stem moeten hebben.

In sommige functie is het van belang dat je aan bepaalde 'uiterlijke' kenmerken voldoet. Stewardessen bijvoorbeeld mogen geen confectiemaat hebben boven de 42.

Daarnaast is het in bijvoorbeeld commerciele functies van belang dat iemand past bij wat het bedrijf wil uitdragen.
Uiterlijke verzorging, representativiteit, kleding etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het voordeel? straks gaan de anonieme sollicitaties in de prullenmand want als je anoniem solliciteert heb je iets te verbergen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit. Dan heeft solliciteren ook geen zin meer. Hoe kan een werkgever nu de juiste keuze voor zijn bedrijf maken, als hij niet eens weet om wie het gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet.Een werkgever heeft het recht om zijn werknemer op alle fronten te beoordelen en ook het uiterlijk kan daarin bepalend zijn en welbespraaktheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de beoordeling zou verslechteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou zeker niet de norm mogen zijn. Ten eerste is het natuurlijk voor de werkgever noodzakelijk dat hij de sollicitant in de ogen kan kijken. Want je kunt wel een goede cv hebben maar als het niet "klikt" gaat het niet werken.

Ten tweede: hoezo wil je dit als sollicitant? Heb je dan iets te verbergen?

Lijkt mij voor beide partijen zeer onwenselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anoniem solliciteren schijnt niets uit te maken. Er wordt gekeken naar wat je kan en hoe je overkomt op anderen.
Niet naar je afkomst.