Wat is gebruikelijk als kostenverdeling als je samenwoont?

Samenwoont met je partner, huis is van hem, blijft van hem. Als ik voltijd werk verdien ik ongeveer 40% van zijn salaris. Hoe kan je de kosten dan goed verdelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, DIT is wat ik bedoel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe dit niet te lang, samenwonen is ook een soort test of je met elkaars uitgavenpatroon kunt leven en het eens kunt worden over geld als je een gemeenschappelijk inkomen hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je wel erg lage vaste lasten of geef je heel veel uit aan boodschappen ;-) Maar mooi dat je er samen uit bent gekomen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriend alleen is nu 300 kwijt aan boodschappen, ik kan voor 2 wel minder besteden, vandaar ook dat de rest naar extra meebetalen oid gaat. Vaste lasten is excl hypotheek en de verzekeringen daaraan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En excl mn eigen vaste lasten natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, we sparen wel gewoon verder voor allerlei dingen.

Antwoorden (11)

Mijn vriendin en ik.gooien onze inkomens bij elkaar en hebben dus.geen "jou geld, mijn geld"

zo zouden jullie het ook kunnen doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat willen we niet, nog niet althans, we willen wel wat voor onszelf overhouden ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom vraag ik ook naar een verdeling van de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geen verdeling van de kosten maken, tenzij jij als een soort bijstandsmoeder bij een rijke vent die al zijn geld uitgeeft aan overbodige spullen in wilt wonen. Dat is natuurlijk jouw keus. Ik zie me al zeg.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn schoonouders doen het al vanaf.het.begin.gescheiden. Het.lijkt meer of ze huisgenoten.zijn dan.partners. Lenen soms geld van elkaar. (sorry voor de.vele punten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan toch zeggen dat ik bijv boodschappen koop oid? Je kan wel een verdeling maken, alleen weet ik niet goed wat gebruikelijk is met verdelen. Ik vraag niet wat gebruikelijk is met samenwonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft niet niels, maar dat willen we dus ook, alleen dan dus de vraag welke kosten redelijk zijn ivm het salatis ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat we dus eigenlijk.proberen.te.zeggen: het is erg ongebruikelijk om alles te verdelen. Maar uiteraard moeten jullie je er.prettig bij voelen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, 'gebruikelijk' is een rekbaar begrip. Ik zit natuurlijk in en wereldje waar mensen inmiddels al meer dan 20 jaar samen zijn, en daar gooit echt iedereen het geld op één hoop. Dat is zeg maar de 'normale' situatie. Zeker met kinderen zijn er weinig andere opties. De paar stellen die ik kende die hun geld probeerden gescheiden te houden of van zakgeld/huishoudgeld leefden, zijn inmiddels wel uit elkaar. Ik zeg niet dat dat oorzaak en gevolg is, maar ik denk wel dat er een basis vertrouwen ontbreekt als je het daar al niet eens over kunt worden, en dat gebrek aan basisvertrouwen is natuurlijk wel veelzeggend. Van die mannen die elke nieuwe spelcomputer of telefoon aanschaffen, terwijl ma op de kinderbijslag moet wachten om nieuwe schoenen voor de kinderen te kopen....heel sneu. De eerste paar jaar kan ik me er nog wel iets bij voorstellen, maar daarna, en zeker als er kinderen komen, echt niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ook voor tijdelijk. We zijn ook niet zo lang bij elkaar. Uiteindelijk gaat wel alles op één hoop, maar nu niet, en dus moeten we wel kijken wie wat betaalt/inlegt dus. En dat is mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je vraag wel hoor. Het is alleen een waar je samen met je partner uit moet komen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar als voorbereiding daarvoor wil ik eerst weten wat gebruikelijk is. Is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat ik mee aan hypotheek betaal, wat hijzelf en zijn ex betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een ongebruikelijke situatie zonder gebruikelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel mensen die de kosten verdelen hoor, dus in die groep zijn wel dingen gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar Ytje, als het huis van hem is en blijft moet jij daar niet aan meebetalen. Anderen vinden weer van wel, je hebt hier geen 'gebruikelijk' omdat deze situaties bij iedereen anders zijn. Je zult moeten onderhandelen en afspreken tot wanneer jullie dit gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies wat ik niet zei maar wel bedoel, pelle. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet eens met Niels en met Marleen.
Ik woon al meer dan 20 jaar samen en juist omdat we andere relaties achter de rug hadden, hebben wij onze inkomens gescheiden. We hebben een paar gezamelijke rekeningen. Voor het huishouden, voor het huis en voor de vakantie.
Daarop gaat een bedrag "naar evenredigheid".
Toen ik twee keer zo veel verdiende als mijn partner,
betaalde ik dus twee keer zo veel aan "huishouden" (dat moet je breed zien).
Wij vinden het heel prettig om zelf een eigen rekening te hebben voor eigen spullen en te besteden naar eigen inzicht.
Nooit problemen over gehad. Goede afspraken maken, waarover je beiden tevreden bent.
Ieder naar inkomsten meedoen met alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VS heeft 2,5x zoveel aan inkomen, je kunt dus weinig overhouden als je op die manier gaat rekenen. Erg eerlijk is het ook niet als je wel samenwoont en de een kan nog geen jas betalen als de ander weer met de xbox spellen thuis komt (vrij naar Marleen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit 25 jaar lang gedaan. Maar van de andere zijde is er nooit 1 cent gekomen. Geen inspanningen om te werken. Ook geen erfenissen enzo.
Toen heb ik er een punt achtergezet, en wou zij bij de scheiding nog een groot deel van de pot. Gelukkig heb ik dat kunnen beperken.
Nooit meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Samen wonen, samen leven, samen delen. Je gooit in principe het geld op één hoop en koopt en betaalt daarvan wat nodig is. Vormen jullie nog niet echt een eenheid of ben je maar weinig zeker van een lange toekomst samen, of is één van jullie financieel nog weinig betrouwbaar, dan kun je eventueel naar rato 'zakgeld' toekennen, maar op de lange, lange duur ben je het best uit als je een gezamenlijke huishouding ook gewoon gezamenlijk betaalt, samen koopt, samen leeft, samen uitgeeft, samen spaart. Als je je hele leven moet gaan omrekenen in percentages (wat je dan natuurlijk ook met het huishoudelijk werk moet gaan doen, en met de opvoeding van eventuele kinderen)ben je je hele leven aan het rekenen in plaats van gewoon samen genieten.

Los daarvan, heeft hij blijkbaar een bijzonder goed inkomen, maar werk jij net zo goed 100 %. Waren jullie daardoor van plan om naast elkaar langs te leven in totaal verschillende financiële situaties ?? Lijkt me geen succesrecept voor een langdurige relatie.......

Een goed systeem heb ik altijd gevonden het volledige inkomen van één partner wegzetten op de bank, en van het andere samen leven. Mocht er dan om welke reden dan ook (in ons geval was het kinderen krijgen en zelf willen opvoeden) één salaris wegvallen, dan hou je in elk geval altijd je hoofd boven water. Ouderwets, ik weet het, maar wel bijzonder praktisch en crisis-bestand. (En van het geld van de jaren dat ik nog werkte, en de scharrelcentjes die ik er soms bijpak, doen we ruim 17 jaar na dato nog steeds leuke extra dingen).

Ik ken maar weinig (okee, GEEN) mensen waar de 'gezamelijke pot met gescheiden prive-geld' ook na 20 jaar nog functioneert, laat staan naar tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lang antwoord met veel kritiek..
Wij willen het verdelen..dus ik bijv boodschappen en nog iets ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zie je dan precies als kritiek ?? Ik probeer alleen maar uit te leggen dat gescheiden inkomens - zeker als ze ZO enorm verschillen - gewoon in de praktijk eigenlijk nooit werkt. Met twee ongeveer gelijke inkomens is dat al een heel ander verhaal. Een gelijkwaardige verdeling is daardoor niet mogelijk, dus moeten jullie keuzes maken. Ga je er samen goed van leven, en gaan jullie ene (financieel stevige) toekomst opbouwen, of gaat hij biefstuk eten en jij een bal gehakt ? Gaat hij maatpakken dragen en jij een Zeemannetje ? Gaat hij deftig uit eten en jij naar de Mac ? Natuurlijk niet. Je zult samen op 'zijn' niveau willen kunnen leven, en dat betekent dat hij meer moet bijdragen dan jij. Dat kan natuurlijk uitstekend naar rato. Maar waarom zou jij ook naar rato minder aan jezelf moeten mogen besteden ? Maar als je dat wilt, moet je dat doen. Allebei de helft tot driekwart van je salaris in de huishoudpot (het huis en vaste lasten slurpen ook veel op), en de rest een deel sparen en een deel voor jezelf. Ik vrees alleen wel dat jij er dan bekaaid afkomt. Misschien kunnen jullie een andere verdeling bedenken. Hij het huis en de vaste lasten en jij de boodschappen bijvoorbeeld. Kleding en hobbies ieder voor zich, en wellicht samen een spaarpotje voor leuke gezamenlijke dingen (uitgaan, kado's), je kunt het precies verdelen zoals jij wilt. Maar hoe dan ook blijf je dan aan het rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb jij mijn vraag denk ik verkeerd begrepen. Jouw laatste stukje tekst is precies wat ik bedoel, alleen de vraag is dus wat dan normaal is wie wat betaald. Ik wil wel een reden hebben waarvoor ik geld inleg zegmaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal is alles samen, maar dat wil je duidelijk niet horen. Verder zijn alle variaties mogelijk, en dat zullen jullie samen moeten uitvechten. Als jij bijvoorbeeld echt naar rato van daadwerkelijk gemaakte kosten wilt meebetalen voor het wonen in een huis dat eigenlijk niet bij jouw inkomen past, en wellicht ook een lifestyle die 'boven jouw stand' is, blijft er wellicht niet eens genoeg óver voor een brommer, laat staan leuke kleren of een goed boek. Misschien doe jij wel het meeste zoniet alle huishoudelijk werk ; daar mag ook best iets tegenover staan, financieel gezien. Maar "normaal" (de norm, het meest gebruikelijk) is en blijft gewoon alles samen doen, waarbij jij best mag 'profiteren' van zijn hogere salaris, en bijvoorbeeld meer arbeid in het huishouden stopt. Niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje. Als jij 40% van zijn inkomsten verdient,
dan leg je ook 40 % van alle lasten bij. Maar dan wel een vast bedrag. En niet iedere maand gezeur over wie wat betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, we zijn nog geen 20 jaar samen. Maar wel bijna 18 jaar. We houden onze inkomens gescheiden, maar hebben goede afspraken over verdeling van kosten gemaakt. En we zijn nog steeds gelukkig samen. Dus ik vrees dat wij de uitzondering op jouw theorie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Een kosten verdeling heeft veel te maken met in welke mate je zelf vindt dat je afhankelijk van iemand bent of niet. Daarnaast speelt inkomen daarbij ook een rol als de ander partij zulke hoge kosten heeft dat dat niet reaal is om daar met jou inkomen aan te kunnen voldoen. Je kunt kiezen tussen elk de helft of je kiest naar draagkracht, Draagkraag dus in verhouding kosten zijn 100% hij betaald dan 60% en 40%.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja alleen niet van alles, voor zijn auto lening wil ik niks betalen en hij voor mijn brommer niks, dat blijft sowieso van onszelf. Dus met % werken kan wel, maar dan alleen met boodschappen en g/w/l? Of nog wat anders?
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat moet je zelf bepalen maar wonen kost ook geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron1212, de inkomensverhouding is 100 staat tot 40. Als hij dan 60% betaalt dan bevoorrecht je hem en benadeel je Ytje want zij heeft nog geen 29% van het gezamenlijke inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan komt ze er zeker bekaaid af. Zij verdient 40 % van wat hij verdient , ALS en zolang ze fulltime werkt. Dat betekent dat hij 10 delen en zij 4 delen zou moeten bijdragen, iets meer dan 70 tegen iets minder dan 30 %.
ronron1212
11 jaar geleden
volgens mij zij 4 en hij 6 marleen 40 + 60 is 100
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zo simpel is het sommetje niet. Zij verdient 40 % van wat HIJ verdient, niet van het gezamenlijk inkomen. Van het totale gezamenlijke inkomen verdient hij dus 10 delen en zij 4. 100 % is dus 14 delen. Daarvan is vier delen dus 4/14 is ruim 28 %. En de overige 72 % van het gezamelijk inkomen is van meneer.
Dat is dus de verhouding waarin ze in de gezamelijke pot moeten stoppen, zodra ze weten wat die moet bevatten. Stel ze willen 100 euro per week aan boodschappen uitgeven, 50 overige kosten, 50 aan kleding , 50 aan uitgaan en 50 aan sparen,(ik noem maar wat), dan moet er elke week 300 euro in de pot, waarvan zij dus 28 % zou moeten bijdragen en hij 72. Zij 84 euro, hij de rest. (216). Dan hebben ze naar rato bijgedragen. Moeten ze natuurlijk wel eerst bepalen WAT en HOE HOOG de nuitgaven zijn. Je kunt het ook achteraf steeds verrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Marleen! Alleen dat 'wat' ieder moet bijdragen/wat ieder moet betalen, daar wil ik achter komen middels deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kom je dus niet achter, omdat niks MOET. Dat is iets wat jullie zelf moeten uitvechten. Ga gewoon het rijtje normale doorsnee kosten maar eens af : - huur / hypotheek ?
- vaste lasten (stroom, water etc, verzekeringen, gemeentelijke belastingen)
- ziekenfonds/eigen bijdragen ziektekosten
- Huisdieren
- Voedsel
- Schoonmaakmiddelen
- Dingen om het huis gezellig te maken of voor de tuin
- Kleding
- uitgaan
- kado's voor vrienden en familie
- abonnementen
- gezamenlijke hobbies
- individuele hobbies
- boetes en schulden
- auto / vervoer
- reparaties en onderhoud
- roken en drinken
- persoonlijke verzorging (denk ook aan de kapper)
- luxegoederen voor in huis (van kamerplant tot waterbed)
- kosten ontvangst gasten / vrienden
- maaltijden op het werk
-
Affijn, zo kun je eindeloos doorgaan ; er zijn heel wat dingen waar je niet aan denkt. Je zult de eerste niet zijn waarvan de man begint te zeiken dat haar vriendinnen teveel koffie en wijn uit de gezamenlijke voorraad wegtikken, of dat ze niet vaker de fiets kan pakken in plaats van de auto . (En nee, dat zijn niet de relaties die het 20 jaar volhouden nee)
Of de eerste vrouw die zich geen nieuwe schoenen van 25 euro kan permitteren, maar wel moet toezien hoe haar man met alweer twee spelletjes a 40 euro voor de xbox thuiskomt. (ja, volwássen mannen ja). En je ziet misschien ook wel dat er eigenlijk geen beginnen aan is als je allebei niet een klein beetje ontspannen doet over de 'overlap'. Je KUNT niet elke cent beredeneren, en soms is de grens tussen 'voor jou' en 'voor ons' heel vaag. De kosten strikt , volledig en eerlijk en naar rato gescheiden houden werkt in de praktijk maar kort of gedeeltelijk. Al is het maar omdat naar rato hier al niet eerlijk is. Het is geven en nemen. Als dat niet kan, kun je beter helemaal niet over samenwonen nadenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga jou een plus geven op je antwoord Marleen, ik sta volledig achter je gehele verhaal. Het heeft ook mijn eigen visie op het verdelen van de kosten veranderd. Dikke kudo's!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt marleen voor je reactie, daar heb ik veel aan. We willen de kosten verdelen, niet al ons geld haha, we proberen wel wat over te houden om wat leuks te doen oid, wel eerlijk verdeeld, maar dat is nu ook al wel ;) bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Dat is voor iedereen anders. Een voorbeeld zoals wij het doen: Wij maken een pot voor alle vaste lasten en boodschappen en dergelijke. Dit na rato van onze inkomens, zodat we ook allebei nog een beetje eigen geld hebben. Om bv zelf leuke dingen van te doen of een cadeautje voor elkaar te kopen.
Maar het is wat voor jullie beide goed voelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met g/w/l enzo? En hoe bepaal je waaraan je wel of niet mee moet/hoort te betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bepaal je zelf. Als voorbeeld: g/w/l, telefoonkosten, verzekeringen gaat bij ons van onze gezamenlijke pot af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga bij hem inwonen. Ik stel dus de vraag om erachter te komen wat gebruikelijk is voor mij om mee te betalen. Op deze manier wil ik er dus achterkomen haha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Een samenwonende vriendin van mij heeft de volgende oplossing:
Zij en haar vriend maken iedere maand 60% van hun inkomsten over op de gezamenlijke rekening voor de vaste lasten. Dus zij kijken niet naar hoeveel euro's maar naar percentages.
Zou houdt ieder 'in verhouding' even veel over om zelf te sparen/ uit te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon ook samen met mijn partner, met ongeveer dezelfde verdeling qua inkomen. Als het huis van hem is (koop) en van hem blijft valt dit niet onder de gezamelijke huishouding. Want zodra je mee gaat betalen aan aflossing zou in principe bij beëindiging van relatie je toch recht hebben op een deel van het huis. Want je hebt meebetaald aan de aflossing. De hypotheekrente valt weer echter wel onder gezamelijke huishouding. Dit hebben mijn vriend en ik bij notaris laten uitzoeken. De verdeling 50-50 gaat ook niet op als je het gescheiden houdt, want stel de vaste lasten zijn 1500 EUR per maand en beiden betalen 750 EUR. Percentueel betaal jij dan meer aan de gezamelijke huishouding dan hij en hij heeft meer geld over dan jij. Dus omdat hij toevallig meer geld verdiend kan er een leuker leven op na houden dan jij. (Ook deze situatie heb ik meegemaakt, ik hield 250 EUR per maand over terwijl mijn toenmalige partner 1500 over hield. Maar hij werd wel sjaggerijnig als ik zei dat ik geen geld had voor vakantie.) dus goed nadenken wat wil je? Gezamelijk 1 pot dus idd jouw geld is mijn geld of toch verdelen? Want dan uitzoeken wat gezamenlijke lasten zijn, gezamenlijke rekening openen en de lasten daarvan laten betalen. Met de juiste verhouding. Dus als jij 40% verdient van wat hij verdient, is de verhouding dus ongeveer 1 op 3. Maar zonder de kosten hypotheekaflossing en opstalverzekering en evt gekoppeld verzekering aan hypotheek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt! Een duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Er is in deze geen 'gebruikelijk' vooral ook omdat jullie inkomsten zoveel verschillen, hij een koophuis heeft en misschien ook nog kosten heeft van zijn eerdere relatie?

Je moet hier dus samen uitkomen want je merkt al aan de antwoorden en reacties dat iedereen hier verschillend in staat.

Ik (maar wie ben ik) zou het zo doen: 20% van jou inkomen gaat naar wonen (dat gaat dus naar hem, wat hij daar mee doet moet hij zelf weten) en 20% naar de boodschappen (dat gaat ook naar hem en hij betaalt de boodschappen of je zet het op een rekening waar jullie de boodschappen van betalen) en dan nog 10% overige.

Dan houd jij 50% over maar daar betaal jij dan ook je eigen dingen mee, dus kleding, hobby's, je brommer etc. Ik denk dat dit een aardige verdeling is maar zolang ik niet weet hoeveel jij precies verdient kan ik dat niet zeggen.

Stel dat het 1000 per maand is, dan gaat er dus 200 euro naar wonen, 200 euro naar boodschappen (dat ben je ook wel kwijt als je alleen woont) en 100 euro voor gwl en andere kosten. Lijkt me een prima verdeling en hij gaat hier niet op achteruit ivm zijn eerdere situatie.

Maar dit moet niet te lang duren, daar is jullie inkomen te onevenredig voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Duidelijk en concreet antwoord. We gaan er samen voor zitten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn, het is het belangrijkste dat jullie er allebei een goed gevoel over hebben. Dan maakt het niet uit wat de buitenwereld er van denkt!
Een pot geld is ideaal, mits je het samen eens bent over 'persoonlijke' uitgaven. Zij koopt kleding en sieraden, hij koopt CD's en visvoer. Als je daar niet gelukkig van bent, betaal je allebei 50%, of een evenredig deel, aan de gemeenschappelijke dingen (eten, drinken, verbruiksartikelen) en maak je afspraken per aankoop voor andere zaken. (Koop je een nieuwe stoel samen, of is hij van jou?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Hoe ik het doe: ik verdien ongeveer het dubbele als mijn vriendin. We hebben een berekening gemaakt van de maandelijkse kosten. Ik betaal alles en zij betaald mij 1/3 deel elke maand. Zo betalen we elk naar ons inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Het belangrijkste is dat jullie er samen uitkomen waar je je allebei het gelukkigste bij voelt. Er zijn vele mogelijkheden zoals hierboven ook wel blijkt. Maar bij grote inkomensverschillen en een eigen huis van één persoon ligt wrijving snel op de loer. Bij één pot met geld kan ik me voorstellen dat hij gaat zeggen dat jij teveel van zijn geld uitgeeft.
Kijk allereerst naar de vaste lasten die voor jullie allebei hetzelfde zijn. Gas, licht, gemeentelijke belastingen, verzekeringen e.d. zijn voor jullie allebei hetzelfde. Dus dat is allebei 50%. Voor voeding is het handig een vast budget per maand te maken, en dat wordt dan waarschijnlijk ook 50% verdeling, tenzij de een veel meer eet als de ander. Of bijvoorbeeld veel wijn of sterke drank drinkt.
Het huis is een ander verhaal. Dat is van hem, maar je hebt er wel woongenot van. Spreek een soort van "huur" met hem af. En probeer een compromis te vinden in wat jullie allebei redelijk vinden als bedrag aan woongenot. Afhankelijk van je inkomen. Wij gebruiken de verdeling van uurloon als percentage van de verdeelsleutel. Omdat ik weer minder werk als mijn partner. Maar dat is mijn eigen keuze. En verder kan je ook een deel van de hypotheek meebetalen. Maar dan moet je afspreken dat het deel wat jij betaald hebt, weer terug betaald wordt door hem, mochten jullie uit elkaar gaan.
Verder is het zeer raadzaam om een samenlevingscontract te maken bij een notaris, want stel dat hij komt te overlijden, dan heb je behalve een vriend ook geen huis meer. Zo hebben wij het ook geregeld.

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, we zijn er inmiddels uit. We hebben een beetje gekeken naar de vaste lasten van het huis ed, en dit is ongeveer hetzelfde als de verwachte kosten van het boodschappen. Als ik minder besteed aan het boodschappen mag ik dit zelf spenderen, dus voor mezelf, voor hem, voor zijn vaste lasten of sparen. Deze oplossing is tijdelijk, tot dit huis verkocht is en wij samen een eigen (huur)woning hebben. Bedankt voor je antwoord.
Dat kan niet,
ik heb gezien van zeer dichtbij dat twee mensen die van elkaar houden , bad, bed en brood delen , hun inkomsten gescheiden houden, de een studeerde en de ander wilde niet samen delen, nu de ander afgestudeerd is wilde de ander WEL alles delen maar degene die afgestudeerd is niet, hij beurt nu 2X zoveel als zij.

Zo houden ze elkaar krijgsgevangen met een rekenmachine.

Degene die in het begin niet wilde delen trof een man die vroeger wel alles deelde maar erg consequent is, vroeger niet delen = nu niet delen.

Dat gaat al meer dat 10 jaar zo.
Er komen geen kinderen, want wie zal dat betalen.....
Ze houden teveel van elkaar om de relatie te beeindigen en de man in dit verhaal is erg consequent.

Op grond van dit waargebeurende verhaal raad ik je aan :

leef als vrienden , reken dan als vrienden ( Niet rekenen dus)
Eenmaal gemaakte afspraken kunnen door veranderende omstandigheden enorm tegen je gaan werken.

Toen hij studeerde ging zijn vriendin met vakantie, alleen of met anderen maar betaalde niet voor hem.
Ze liet hem alleen in het zware laatste deel van zijn studie, hij zal dat zelf nooit zeggen maar ik kon merken dat hij disloyaliteit van zijn vriendin ervoer.

Nu staat hij aan de andere kant van de lijn en ik heb gepoogd hem uit te leggen dat deze heilloze weg niemand geluk gaat brengen (ik ben toevallig zijn vader)

Kortom, als jullie bad , bed en brood willen delen, weest dan goed voor elkaar en besteed geen tijd aan rekenen.

Gooi alles in een pot en overleg de uitgaven.
Zo hebben wij dat gedaan van begins af aan, vroeger studeerde ik en werkte mijn vrouw (toen nog vriendin)
en nu hebben we alles samen.

Dat schenkt geluk en rust.

Dat gun ik jullie.