Mag mijn moeder mijn inkomsten zomaar uitgeven?

Ik heb een eigen bijbaantje, en verdien daarbij redelijk. Nu heeft mijn moeder gezegt dat ik haar van mijn salaris een derde moet geven (elke maand) Heb ik verder geen problemen mee, doe ik ook al netjes 3 jaar. Maar sinds een tijdje pakt ze mn pinpas af als ze boos op me is ofzo, en dan geeft ze rustig alles uit. Krijg het geld ook niet terug. Ik ben een paar keer boos op haar geworden, maar dan komt ze weer met de gebruikelijke preek van,: Ik betaal al 17 jaar alles voor je! Nu mag je wel iets terugdoen". Dan stop ik maar met discusseren anders word het weer xinloos naar elkaar schreeuwen. Anyways, nu was mijn vraag of dat wel zomaar mag. want zij heeft er voor gekozen om kids te nemen, dan moet ze ons toch vam haar eigen geld onderhouden? Of zie ik dat verkeerd?

(ter verduidelijking: het een derde afstaan vind ik geen enkel probleem)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In belgie wel: http://www.jeugdrecht.be/?action=artikel_detail&artikel=279
Ritsuka
11 jaar geleden
Een derde afstaan is inderdaad wel te doen, dat is gewoon een soort kostgeld, maar verder is het gewoon jouw geld. Mag ze niet zomaar uitgeven lijkt mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: neem er een bankrekening bij.
Zet daar het meeste geld op. Laat je pinpas die je hebt wel gewoon in bedrijf, maar zorg
dat op die bijbehorende rekening weinig of geen geld staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou zorgen dat je een ander pasje neemt met andere code. dan als je moeder je pasje mee neemt het je oude is die niet meer actief is.... zou ik doen :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag je met 17 zelf een rekening openen Momo? Dat had ik dus al wel bedacht maar weet niet of je een handtekening nodig hebt van je ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.kinderrechtswinkel.be/index.php?ID=39843 De meeste banken, ook in Nederland, laten dat dus gewoon toe.

Het beste antwoord

Nee dat mag je moeder niet doen, strikt genomen misschien wel want je bent begrijp ik nog net minderjarig. Je moeder dient je zoals je zegt te onderhouden en als ze alleenstaand is dan kan ze het geld nodig hebben voor speciale uitgaven. En het is denkbaar dat jij daarin je steentje bijdraagt en ik vind het heel keurig van je dat je dat op die manier doet.

Het is heel goed dat kinderen bijbaantjes nemen, want dan leren ze hoe ze met geld om moeten gaan en kunnen ze af en toe iets voor zichzelf kopen, of een cadeautje voor iemand zijn verjaardag en kunnen ze leren sparen voor later. Maar een bijbaantje van een kind geeft ouders natuurlijk niet het recht om al dat geld te houden. Want het is door jou verdiend - het kan redelijk zijn dat je daar iets van afstaat - maar jij hebt ook recht op je eigen toekomst en je moeder moet er alleen maar blij mee zijn dat je je ook verantwoordelijk voelt en wilt bijdragen in het huishouden.

Vooral lijkt het natuurlijk nergens op dat ze eerst een afspraak met je heeft gemaakt dat je 1/3 afdraagt en dan ineens als ze boos is jouw geld opmaakt. En het argument dat ze gebruikt dat je wel eens iets terug kunt doen omdat ze al zoveel voor jou heeft gedaan, dat slaat nergens op want dat doe je al. Ik zou er toch eens rustig over met haar in gesprek gaan. Ik hoop tenminste dat jullie toch meestal wel een goede verstandhouding hebben. En je moet je moeder je pinpas niet meer geven zodat ze niet meer aan je geld kan komen. Verder kun je als je 18 bent je geld gewoon houden want dan ben je meerderjarig en gewoon je een/derde deel blijven afdragen.

Als je moeder niet voor rede vatbaar is dan kun je wellicht eens proberen om met iemand die je vertrouwt erover te praten zodat die wellicht ook met je moeder in gesprek kan gaan om haar op andere gedachten te brengen. Maar uiteraard moet je het niet op de spits gaan drijven want je wilt natuurlijk wel zo prettig mogelijk met je moeder kunnen leven. En ga niet schreeuwen het is veel beter om juist wat verdrietig te gaan reageren, wellicht kun je je moeder dan beter overtuigen.

Succes ermee.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je ouders/moeder moet jou tot je 21ste financieel onderhouden maar nergens staat dat ze jouw inkomen niet mogen gebruiken helaas. Kostgeld (die 1/3) is ook heel normaal en een ouder kan daar gewoon 100% van maken tenzij je het huis uit gaat.

Je kunt proberen of je een nieuwe bankrekening kan openen waar je geld op kan zetten waar ze niet bij kan maar misschien kan dat pas als je 18 bent.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ouders zijn verplicht om financieel voor hun kinderen te zorgen tot ze 21 jaar zijn. De ouders moeten betalen voor de opvoeding, de hobby's en de studie van hun kinderen. Dit heet onderhoudsplicht.
De onderhoudsplicht geldt ook voor ouders die zijn gescheiden, uit de ouderlijke macht zijn ontzet en voor adoptie-ouders.

Voor kinderen onder de 18 jaar betalen de ouders voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Is het kind 18 jaar of ouder dan moeten de ouders betalen voor levensonderhoud en studiekosten. Ook als een kind een eigen inkomen heeft, blijven de ouders onderhoudsplichtig tot het kind 21 is. In de praktijk betekent dit dat ouders soms een aanvullende toelage moeten geven aan hun kind omdat het anders niet rond kan komen. Het is ook logisch dat ouders noodzakelijke grote uitgaven van hun kinderen voor hun rekening nemen.
Een uitzondering op deze regel wordt gemaakt voor kinderen die trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan voor hun 21e. Dan wordt de partner in de eerste plaats onderhoudsplichtig, de onderhoudsplicht van de ouders houdt in dat geval op.

Het is moeilijk te zeggen wat ouders wel en niet moeten betalen. Een kind van 18 jaar dat een dure particuliere opleiding wil gaan volgen, krijgt het geld niet altijd zonder meer van zijn ouders. Het kind kan in zo'n geval wel naar de rechter gaan en het onderhoudsgeld eisen. De rechter bekijkt of de wensen van het kind redelijk zijn.

Voor schulden van kinderen van 18 jaar of ouder zijn de ouders niet aansprakelijk.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=58142

Met andere woorden; het mag jou niet ontbreken van alles wat hierboven staat, anders zit je moeder wel fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt wel wat je schrijft, maar ouders mogen er geen misbruik van maken.
En dat lijkt hier toch wel te gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is dat zolang vraagsteller zijn natje en droogje krijgt wat onder die onderhoudsplicht valt je geen poot hebt om op te staan. Als dat ook niet gebeurt is dat een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller kan maar beter gewoon het huis uit gaan.
Het is wel allemaal juist wat Pelle schrijft maar dat is nogal kras en vraagt om ruzie.

Ik zou voor dialoog kiezen en vragen om uw zelf verdiende loon integraal te mogen behouden maar dan wel een redelijk bedrag afspreken waarmee u aan uw moeder een soort vergoeding betaald voor inwoon, eten en onderhoud.
Geen percentage maar een vast bedrag per maand.

Op die manier zal de rust terug keren en weet u wat u per maand zelf kan gebruiken.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of het mocht DePauw, niet hoe de vraagsteller er mee om moet gaan. Ik geef daar dus geen antwoord op ;)
Mogen ouders geld van de rekening van hun kind halen dat deze zelf verdiend heeft?
Spaarrekening: Een minderjarige kan op om het even welke leeftijd zelf een spaarrekening openen. Ouders moeten hiervoor geen toestemming geven en moeten hiervan dus niet op de hoogte gesteld worden.
Zichtrekening: De wetgever voorziet geen specifieke wettelijke bepalingen voor zichtrekeningen van minderjarigen. In theorie gelden dus de algemene regels m.b.t. het ouderlijk gezag en de handelingsonbekwaamheid van minderjarigen uit het B.W.
In de praktijk staan banken echter vaak toe dat minderjarigen vanaf 12 jaar zelf een zichtrekening openen. Hiervoor wordt niet altijd de toestemming gevraagd van de ouders van de minderjarige.

Dit zijn de Belgische regels.
http://www.kinderrechtswinkel.be/index.php?ID=39843

Ook in Nederland geldt dat een ouder formeel wel kan beschikken over het geld van het kind. Maar daar mag geen misbruik van worden gemaakt!

* Zorg dus dat je precies bijhoudt wat je moeder van jouw rekening haalt en waarvoor.
*
Ik adviseer je dus een nieuwe bankrekening te openen, maar je moeder niet bij kan en waarvan je zeker niet de pincode aan je moeder geeft!
De huidige rekening en pinpas houd je ook aan, maar je zorgt dat daar weinig geld op staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Als het kon +