Ja want daar heeft het niets mee te maken:

Heeft u een uitkering nodig om uw inkomen aan te vullen?
Samen met u doen wij er alles aan om werk te vinden dat bij uw mogelijkheden past. En wij gaan ervan uit dat u zelf ook uw best doet om geld te
verdienen. Maar als werken niet lukt, dan krijgt u een uitkering. Daarvoor
gelden deze regels:

Bent u bezig met het zoeken naar werk? Maar lukt het nog niet om werk
te vinden? Dan krijgt u een uitkering van 75% van het minimum(jeugd)loon.

Werkt u, maar kunt u geen volledig inkomen verdienen? Dan krijgt u een
uitkering. Deze uitkering is bedoeld als aanvulling op het loon dat u verdient.
Uw totale inkomen wordt daarmee minimaal 75% van het minimum(jeugd)
loon. Hoe meer u werkt, hoe meer u overhoudt. Het loont dus om te werken!

Gaat u naar school of studeert u? En heeft u recht op studiefinanciering of
een tegemoetkoming scholieren? Of hebben uw ouders nog recht op
kinderbijslag? Dan is de Wajong-uitkering 25% van het minimum(jeugd)loon.
Als u daarnaast met een bijbaan meer dan 25% van het minimum(jeugd)
loon verdient, dan trekken wij dit van uw uitkering af.

Kunt u helemaal niet werken? Dan krijgt u een Wajong-uitkering van 75%
van het minimum(jeugd)loon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee en ja. Als je wajong onder het bestaansminimum is kan je bij de wajong een aanvraag doen voor een aanvulling tot minimum bijstandsniveau. Als je al een uitkering krijgt op het bestaansminimum dan krijg je niets extra,s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn al wat antwoorden gegeven, maar naar mijn idee nog niet volledig.

Allereerst: wel of niet thuis wonen is niet relevant voor de hoogte van je uitkering. In de nieuwe Wajong (als je je eerste aanvraag hebt gedaan ná 1 januari 2010) wordt wel een onderscheid gemaakt tussen studerenden (die studiefinanciering ontvangen) en niet-studerenden. Waar Wajong bij een volledige arbeidsongeschiktheid normaal gesproken 75% van de maatman (dat is bij de meeste Wajongers het wettelijk minimum(jeugd)loon) bedraagt, is dat voor studerenden slechts 25%.

Daarbij maakt het voor de hoogte van de Wajong echter NIET uit of je thuis woont of niet. Als een student uit huis gaat, wordt de basisbeurs verhoogt. De Wajong blijft gelijk.

In de oude Wajong (als je eerste aanvraag van vóór 1 januari 2010 was) wordt er geen verschil gemaakt tussen wel of niet studeren. De Wajong bedraagt dan - wanneer je 80-100% arbeidsongeschikt bent - altijd 75% van de maatman. Ook hier maakt het weer geen verschil of je zelfstandig woont of niet.

Als de uitkering zo laag is dat je hiermee onder het sociaal minimum komt, kun je in sommige gevallen een toeslag krijgen. Dit kan pas vanaf het tweede ziektejaar, en je komt hier niet voor in aanmerking als je jonger bent dan 21, ongehuwd, en nog bij je (pleeg)ouders woont. Als je dus nog geen 21 bent en je ontvangt wel al langer dan een jaar Wajong, kan het voor de TOESLAG wél verschil maken of je wel of niet thuis woont. Voor de uitkering zélf niet. Die toeslag is van toepassing wanneer je onder het voor jou geldende sociaal minimum komt. Dit is praktisch gezien meestal alleen van toepassing als je nog geen 23 bent, als je slechts gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent en dus een lager percentage krijgt aan uitkering, óf als je gehuwd/samenwonend bent en/of een kind hebt, waarbij je partner geen inkomen heeft. In de meeste andere gevallen is de Wajong uitkering zelf al hoger dan het sociaal minimum.

Samengevat:
-nee, de hoogte van de Wajong is niet anders wanneer je thuis woont of op kamers. In de nieuwe Wajong geldt wel een aparte regeling voor studenten. Ook hierbij maakt uit- of thuiswonen geen verschil.
-in sommige situaties kun je recht hebben op toeslag. Hierbij maakt het t/m 21 jaar wél uit of je bij je ouders woont of niet. Overigens heb je géén recht op toeslag als je studeert en hiervoor studiefinanciering ontvangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me gewoon hetzelfde antwoord als ArnhemArnhem al gaf alleen met veel meer woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laatste deel wel. Maar daarvoor leg ik ook nog het verschil uit tussen de oude en nieuwe Wajong zoals dat van toepassing is op studerenden. Bovendien leg ik ook globaal uit in welke situaties je wel en niet in aanmerking kunt komen voor toeslag.