onterecht ww ontvangen + inkomen loondienst.. Belasting, wat nu?

In het jaar 2012 is er onterecht een ww uitkering ontvangen + inkomen uit loondienst.
In 2013 brief ontvangen over het onterecht ontvangen van de ww uitkering gezien er inkomen uit loondienst in dat jaar werd ontvangen. Dit bedrag moet afbetaald worden + een 'x bedrag' aan belasting = totale schuld bij het UWV.

UWV heeft een brief verstuurd waarin wordt uitleged dat 'bedrag x ' teruggevraagd kan worden bij de belasting.

Probleem: bij het aangeven van belastingjaar 2012 is de conclusie dat er uit 2 bronnen inkomsten zijn gekomen wat maakt dat er ipv belastingschijf 1 (alleen loondienst), belastingschijf 2 gehanteerd wordt (loondienst + ww-uitkering). Nu moet er een groot bedrag aan belasting BETAALD worden.

Belastingtelefoon gebeld: conclusie --> belasting over de onterecht ontvangen ww-uitkering kan pas in 2013 worden teruggevraagd.

Mijn vraag:
- klopt dit?? Nu moet er dus aan het UWV de uitkering terugbetaald worden + belasting hierover aan het UWV (= totale schuld bij UWV) + belasting aan de belastingdienst.
- Is het niet zo dat je al belasting betaald over je WW wat in 2012 is ontvangen? Dan kan dit toch gewoon bij de aangifte van 2012 worden opgegeven?
- Waarom moet de belasting die het UWV berekend heeft bij de totale schuld betaald worden naast de aangifte van inkomsten belasting 2012?

NB: terugbetalinsregeling is gestart in jan 2013.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je had dit probleem kunnen voorkomen door onmiddellijk na de betaling van de onterechte ontvangen uitkering het terug te storten.

Nu heb je in 2012 een inkomen waar een bepaald percentage belastring bij hoort,dit wordt terecht geheven.

De terugbetaling doe je pas in 2013, dus is het ook pas op te voeren bij de belasting aangifte over het jaar 2013, zowel de belastingdienst als het UWV handelen correct.

Bedenk dat het UWV ook nog recht heeft aangifte tegen u te doen wegens fraude vanwege de onterecht ontvangen uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Wbt de mogelijkheid aangifte van fraude is gelukkig geen sprake van.. Ik begreep wel dat er al een voorlopige aangifte van 2013 gedaan kan worden. Als dat voor de teveel ontvangen uitkering gedaan wordt, wanneer krijg je dit geld van terug?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de afbetaling geschied in periodes kan enkel een gedeelte van de afbetaling opgevoerd worden als zijnde te veel betaalde belastingen waardoor er geen vervroegde (tussentijdse of voorlopige) terugbetaling wordt gedaan. Lost u het bedrag in 1 keer af dan mag u het bedrag aan belastingen in een voorlopige teruggaaf terug vragen, dit duurt meestal 6 tot 8 weken.
U kunt uw eerste teruggaaf binnen 6 weken verwachten. Het terug te krijgen bedrag wordt per maand uitbetaald. Stel € 1000, dan is dat voor de maanden mei t/m december elke maand € 125.

Ik vrees echter dat u een nihilbeschikking krijgt. Dus € 0.
Als u in het programma bijvoorbeeld – € 3000 inkomen (het bedrag van de terugbetaling) invoert naast uw gewone inkomen, en uw gewone inkomen is bijvoorbeeld € 23.000 rekent het programma met een inkomen van € 20.000 Met als uitkomst € 0 terug te krijgen.

Als u uw geld eerder wil terugkrijgen zult u een U-bocht moeten maken.
Stel dat u € 1110 teruggave verwacht over € 3000 (37% van 3000)
Dan kunt u bij - bijzondere situaties / te verrekenen bedragen / voorheffingen 2013 / Nederlandse dividend of kansspelbelasting die in 2013 wordt ingehouden - als bedrag € 1110 invullen.

Deze teruggave wordt dus in de resterende maanden van 2013 uitbetaald (door de belastingcomputer) Is deze invulling fraude? Nee, want u wilt niets meer of minder dan uw geld eerder terugkrijgen. Dan zult u iets moeten aanvinken in het VA-programma. Deze U-bocht constructie wordt door de beroeps in het veld ook toegepast en geaccepteerd door de Belastingdienst. Een VA hoeft niet per se waarheidsgetrouw te zijn. Bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek. Als je maar de helft vooraf uitbetaald wilt krijgen vul je de helft van de hypotheekrente in ipv het volledige bedrag. De aangifte een jaar later zet alles weer goed op de plaats.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als u Huurtoeslag heeft, leest u dan de link in de bron hieronder even door. Tweede situatie: een betaling achteraf
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Als er 8000 bruto (10.000 netto) terugbetaald moet worden, kan er dan al 37% over de 8000 of 10.000 terug gevraagd worden in de voorheffing van 2013?
fisbel
11 jaar geleden
Ik zou het houden op 37% van € 8000 en dan afronden naar beneden. Bijvoorbeeld € 2000 terugvragen.