Hoe zit het belastingaangifte als ik voor mijn stage 5 maanden als ZZP'er in het buitenland werk?

Hallo! Ik loop momenteel stage (onderdeel van mijn studie) in Duitsland, van begin September tot eind Januari. Het bedrijf heeft me gevraagd een factuur te sturen (als freelancer), maar nu heb ik gelezen dat ik dit niet mag doen aangezien ik niet ingeschreven sta bij de KVK. In dit geval zou ik een kwitantie moeten sturen.
Hoe zit het over een aantal maanden met de belastingaangifte? Ik werk full-time op het kantoor hier in Duitsland, maar sta nog wel ingeschreven bij mijn Nederlandse gemeente omdat het maar voor een paar maanden is. Zijn dit gewoon inkomsten uit overig werk, of ben ik verplicht deze inkomsten de melden bij de belastingdienst in Duitsland? En weet iemand in hoeverre dit mijn Nederlandse zorgverzekering beïnvloed? Alvast bedankt!

7 maanden geleden
1.2K
erotisi
7 maanden geleden
https://www.zzp-nederland.nl/nieuws/zzp-klussen-duitsland-geen-probleem-let-wel-op-de-regels
Inekez1
7 maanden geleden
Je bent geen zzp-er en geen freelancer. Als stagiair kun je dat ook niet worden, je bent namelijk voor de uitvoering van je werk afhankelijk van je opdrachtgever en diens leiding en begeleiding. Voorwaarde om zzp-er of freelancer (ondernemer) te zijn, is dat er geen gezagsverhouding is tussen jou en de opdrachtgever. Bij een stage moet je nog dingen leren en ben je dus per definitie ondergeschikt aan de opdrachtgever / werkgever. Ook als het geen stage zou zijn, ben je met 5 maanden full-time bij dezelfde opdrachtgever geen zzp-er maar schijnzelfstandige. Achteraf kan de rechter dan bepalen dat je toch in loondienst was, met mogelijk allerlei vervelende financiële gevolgen voor jou en voor je opdrachtgever/werkgever.
Inekez1
7 maanden geleden
In geval van een stage ontvang je een stagevergoeding, of als je tijdelijk in loondienst werkt gewoon salaris. Ontvang je alleen onkostenvergoeding (reiskosten bijvoorbeeld), dan dien je daarvoor een declaratieformulier in. Dat is echt iets anders dan een factuur. Mogelijk zijn de regels in Duitsland anders, of is er sprake van misverstand door verkeerde vertaling.
Inekez1
7 maanden geleden
Je Nederlandse zorgverzekering mag je gewoon houden als je stage loopt in het buitenland, maar.... als je voor je stage betaald krijgt kan dat worden gezien als betaald werk en dan moet je dus in Duitsland een zorgverzekering regelen. Als je 5 maanden fulltime in Duitsland werkt en woont en je ontvangt meer dan 150 euro (bedrag kan inmiddels achterhaald en verhoogd zijn) per maand, dan wordt dan vaak gezien als inkomsten uit werk en dan ben je in Duitsland niet verzekerd met je Nederlandse zorgverzekering. Zoek dit goed uit voordat je je verzekering plots nodig hebt als je ziek wordt of een ongeval krijgt. Eigenlijk had je dit moeten uitzoeken en regelen voordat je uberhaupt aan die stage in Duitsland begon.
maartje2003
7 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties! Wat extra info: de voorgande stagiairs kregen ook op deze manier betaald, maar werkten vanuit huis. Ook is mijn werkgever Nederlands, ondanks dat het een Duits bedrijf is (dus misverstand door verkeerde vertaling is het niet). :)
ronron1212
7 maanden geleden
@Maarje2003 je werkgever dus waar hebben we het dan over?

Geef als eerste antwoord