Heb ik een plicht om belastingontduiking te melden?

Ik ken iemand die een eigen onderneming heeft. De persoon in kwestie verleent diensten aan klanten en laat deze diensten uitvoeren door vrienden van hem. De betaling van de klant verloopt vaak contant en deze neemt de ´werknemer´ (lees: een vriend van de ondernemer) in eerste instantie in ontvangst.

De ondernemer stuurt nadat de werknemer de contante betaling heeft ontvangen een online betaalverzoek naar de werknemer. De verdeling is vaak oneerlijk. Als de werknemer 200 euro ontvangt voor de dienst, moet hij ongeveer de helft inleveren aan de ondernemer die op dat moment niks anders heeft gedaan dan het regelen van de afspraak.

De betaalverzoeken die de ondernemer stuurt hebben niks te maken met de geleverde dienst. Hij ontvangt dus op zijn privérekening bedragen voor ´boeken´, ´eten´ etc. Hij geeft dit niet op bij de belastingdienst.

Mijn vraag is nu: ben ik verplicht dit soort belastingontduiking te melden bij de instanties?

een jaar geleden
1.6K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Of de verdeling oneerlijk is, is niet aan jou (ons) om te beoordelen. Er zijn ondernemers die het (veel) geld waard is om een opdracht te krijgen. Commissie, provisie betalen is dan gebruikelijk.
En daar lijkt het in deze beschrijving mis te gaan.
Ben dan wel benieuwd wat voor onderneming diegene heeft en wat hij als omzet/inkoop/verkoop dan boekt. Voor een 'echte' onderneming is het heel gebruikelijk (en verplicht vanuit de belastingdienst) om met facturen te werken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken

Antwoorden (1)

Nee, je bent niet verplicht, om dit te melden bij de instanties. Het staat je echter wel vrij, om het te melden, als je het idee hebt, dat het niet snor zit.

Hoe de verdeling zit tussen de aannemer en de onderondernemer is trouwens iets tussen hun beide. Dat bedragen naar de priverekening worden overgemaakt onder vermelding van kenmerken die moeten verdoezelen dat het om inkomsten gaat, is wel heel verdacht.
een jaar geleden