Noodsteun en crisis, waar komt dan al dat geld vandaan?

Het is crisis, en iedereen gaat dat voelen in de portemonnee.
Maar elke keer als er een land bijna failliet gaat, of een bank, komt er steeds weer ergens geld vandaan. Nu weer 10 MILJARD een bedrag waarvan ik me niet eens voor kan stellen hoe dit er in cash uit zou zien (Dagoberts geldpakhuis?) naar Cyprus.

Waar komt al dat geld dan vandaan? Want ik snap er echt geen zak meer van hoor.

11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Kort door de bocht: De ECB geeft opdracht aan de drukker om er nog wat bankbiljetten bij te maken. Dat wil wel zeggen dat het geld minder waard wordt maar dat er wel MEER in omloop is. De tijd dat het geld gekoppeld was aan het goud dat een land bezat, is reeds lang voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
even een bron graag.
Antoni
11 jaar geleden
Nee, er wordt niet zo maar geld bijgedrukt! Dan zou niemand zich zo zorgen maken bij acute financiële problemen, als dat zo maar zou kunnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt hier vaak genoeg gevraagd waarom we niet gewoon geld bijdrukken met een dito antwoord en dat zouden ze hier gewoon doen? Natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3026523/2011/11/11/Geldpers-van-ECB-draait-allang-zij-het-op-laag-pitje.dhtml
+ dus
Ook kort door de bocht:
We drukken 1 euro en we doen alsof het 100 euro is. (of 1000,-)
En voor degene die dat ook niet geloven, google maar op geldcreatie ecb.
In de praktijk is het een combi van de twee.
ronron1212
11 jaar geleden
Het artikel geeft heel duidelijk aan dat het ecb het dus niet doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad ronron, wat een vreemde conclusie trek je Jack!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de praktijk komt het opkoopprogramma toch neer op het financieren van overheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(dat komt uit het artikel)
ronron1212
11 jaar geleden
Jackd hiervoor moet je iets meer lezen over gartaal geld en giraal geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gartaal geld ken ik niet. chartaal wel.
giraal geld bestaat niet. ;-) (tenminste niet fysiek) We gingen hier kort door de bocht.
Ik heb er meer dan genoeg over gelezen en ik gok dat mijn kennis ook wel iets dieper gaat dan die van jou.
aanrader:
money as debt
http://www.youtube.com/watch?v=HXsyFbgQi1g
Als je denkt goed in deze materie te zitten kan je bij een later deel beginnen, serie 1 bestaat uit 5 delen.
ronron1212
11 jaar geleden
Youtube prachtig. Zou fijn zijn als je er meer verstand van hebt. Maar ik werk er pas 35 jaar mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaan we er een wedstrijdje van maken?
Ik zeg duidelijk dat ik gok, geen idee wat je er mee doet ik de praktijk.
35 jaar achter de balie bij een bank (niks mis mee overigens) of meegedraaid op academisch niveau. Dit is een doc die ook op youtube staat, wat youtube er verder mee te maken heeft geen idee?
Kan je ook de site van de maker geven, of de wiki:
http://www.moneyasdebt.net/
om ontopic te blijven:
http://paulgrignon.netfirms.com/MoneyasDebt/Where_does_Money_Come_From.pdf de Tegenlicht uitzending van gisteren (=maandag 25-03) gaat over de oorzaak van de hoofdvraag.
itsme
11 jaar geleden
De mogelijkheid om hier te reageren is niet bedoeld om je gelijk te halen. De discussie stopt hier.

Andere antwoorden (1)

Dat geld komt uit het noodfonds dat de eu landen hebben opgericht.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus van jou en mij. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er maar genoeg in blijft zitten als Nederland het nodig heeft.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja het gaat altijd te kosten van de belasting betaler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar komt melk vandaan?
Uit de supermarkt.
(niet fout maar de belangrijke informatie mist)
ronron1212
11 jaar geleden
Wat bedoelje te zeggen Jackd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geld komt wel uit het noodfonds, maar de is slechts de 1e stap. Hoe hoog is het totaal aan staatsschulden nu, en 1 jaar geleden en 10 jaar geleden en 20 jaar geleden?
Waar komt dat geld vandaan?