Is het mogelijk om aanschafwaarde van een gebouw te berekenen zonder aanschafwaarde maar dan met de levensduur en restwaarde?

Ik heb net een M&O Toets gehad en kregen we een vraag om de balanswaarde te berekenen van een gebouw - zonder dat de aanschafwaarde vermeld is-.

Gebouwen zijn begin 2005 aangeschaft. Levensduur is 6 jaar en restwaarde is 12000 (of 15000 ben ik al gauw vergeten). Vraag luidt: wat is de balanswaarde van de gebouwen op 31/12/2007 (dus na 3 jaren)?

Ik heb namelijk afschrijvingen nog nooit op zo een manier moeten berekenen (ook niet in het werkboek)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Antwoorden (1)

In feite heb je een vergelijking met 2 onbekenden: je hebt én de aanschafwaarde niet én het afschrijvingsbedrag niet:
((x - 15.000)/ 6) = y waarbij x de aanschafwaarde is en y de afschrijvingstermijn/jaar.

Die is niet op te lossen.

Als je het afschrijvingsbedrag had was de aanschafwaarde wel te berekenen, als ook de levensduur en de restwaarde gegeven zijn.

Was misschien ook nog het afschrijvingsbedrag/jaar ergens gegeven?

Toegevoegd na 4 minuten:
Als gegeven was dat de restwaarde een bepaald percentage van de aanschafprijs was, dan was het vraagstuk natuurlijk ook op te lossen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk! Bedankt voor uw respons! Mijn vraag zoals hierboven was een onderdeel van de opgave, dus dat was vraag A. Voor de rest was er helemaal niets anders vermeld (geen afschrijvingsbedrag p/j of percentage p/j, anders was het idd te berekenen) Bij vraag B kregen de gebouwen op 1/1/2008 een nieuwe waarde: €345.000 (dus ??? wordt 345.000); levensduur nog steeds 6 jaar; met een nieuwe restwaarde van 15.000. Bij vraag B moest je met behulp van de nieuwe waarde van de gebouwen de herwaarderingsreserve berekenen op 1/1/2008 (dus ook na 3 jaar, maar dan is de aanschafwaarde niet ??? maar 345.000). Ook om hier een antwoord op te geven was onmogelijk, want hierbij heb je de uitkomst bij vraag A nodig. Vervolgens kan je wel de balanswaarde van de NIEUWE WAARDE berekenen door gewoon: 345.000 - 15.000
----------------------- = 55.000 Afschrijving P/jaar
6 55.000 x 3 = 165.000 (na 3 jaar afschrijven) 345.000 - 165.000 = €180.000 Balanswaarde (NIEUWE WAARDE) Vervolgens zou je deze 180.000 moeten verminderen met het antwoord bij A om op de herwaarderingsreserve te komen. (Want de "NIEUWE-WAARDE-na-3-jaar-afgeschreven-balanswaarde" min de "OUDE-WAARDE-na-3-jaar-afgeschreven-balanswaarde" = herwaarderingsreserve) Dus met de gegevens van 'Vraag B' kom je alsnog niet ver; ik zie in ieder geval geen link tussen de gegevens van 'Vraag A' en 'Vraag B'.
Computoon
11 jaar geleden
Leuke opgave;-) Maar met de gegevens bij B is m.i. de oorspronkelijke aanschafwaarde nog steeds niet te berekenen. Kun je de uitwerking hier laten zien na bespreking van de toets? Dan leer ik er ook nog wat van... Volgens mij zit er nog een adder onder het gras. Je kunt wel aan de hand van de herwaarderingsreserve de nieuwe afschrijvingstermijn berekenen maar om uiteindelijk op de gegeven restwaarde uit te komen moet je volgens mij ook nog een inhaalafschrijving doen voor de al verstreken afschrijvingsjaren. Maar goed, het kan best zijn dat ik me vergis, het is voor mij al erg lang geleden dat ik dit soort opgaves mocht maken. Overigens altijd met een aanschaffingswaarde...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog vooral zo dat ik afschrijvingen thuis goed had voorbereid; ik snapte de herwaarderingsreserve helemaal. Het kan bovendien ook zijn dat ik hierboven een gegeven ben vergeten te vermelden, als dat zo zou blijken dan ben ik deze gegeven gauw vergeten. Het zou dus op de een of ander manier toch berekenbaar moeten zijn OF ze zijn de aanschafwaarde vergeten te melden. Ik zal u in ieder geval op de hoogte houden van wat het antwoord hoort te zijn of dat het foutje was in de opgave. Een mooie opfrissertje voor u :D.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bleek toch een gegeven niet vermeld in de opgave, volgens de docent, en waren deze twee opdrachten dus niet te beantwoorden. Vanwege het niet kunnen beantwoorden van deze 2 vraagjes, hebben we de punten ervoor gekregen. Ik bedank u nogmaals voor de aandacht!