Hoeveel spaargeld mag je op je rekening hebben staan eind van het jaar zonder belasting erover te betalen ?

En hoeveel belasting moet je dan bijvoorbeeld betalen over 30.000 euro

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Voor een persoon:

Het heffingvrije vermogen is in 2011 vastgesteld op 20.785 euro.

Hoeveel belasting je betaalt over 30,000 euro hangt oa af van schulden, kinderen etc, zie hier voor meer details:

http://www.spaarrente.nl/hoeveel-belasting-draag-ik-af-over-mijn-spaargeld.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt ! En als ik het eind december eraf haal en begin januari het er weer op stort ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan bezit je het nog steeds, dus moet je het nog steeds opgeven. Denk ook dat de belastingdienst dat soort truukjes wel kent ;-)
Vermogen is belast in box 3. Vermogen is spaargeld op de bank, maar het kan ook onroerend goed zijn (niet de eigen woning), uitstaande leningen aan anderen of effecten en beleggingen.

De belastingdienst stelt dat u op al uw vermogen een gemiddeld rendement van 4% haalt. Op dat rendement zit een belastingtarief van 30%. Dat komt dus in de praktijk neer op 1,2%.

[Let wel: bij spaargeld zal vaak lang niet die 4% rente gehaald worden. Maar de politiek lijkt niet dat fictieve rendement aan te willen passen.]

Er is een heffingvrij vermogen van € 21.139 (in 2012). Dat betekent dat alles boven dat bedrag belast is. Dus bij het voorbeeld van € 30.000 wordt er uiteindelijk afgerond € 106 euro aan belasting verschuldigd. (1,2 % van 30.000 - 21139)

Let er op dat de peildatum van het vermogen op 1 januari van het belastingjaar ligt. Dus voor 2012 is de peildatum 1 januari 2012. Mocht je het geld dus pas gedurende het jaar verkrijgen dan is het pas in het volgende jaar belast.

Toegevoegd na 15 minuten:
JanLast (in de comments) merkt terecht op dat fiscale partners het dubbele heffingsvrij vermogen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heffingsvrij vermogen is overigens per persoon, dus als je een partner hebt is het ruim 40.000,-
"Bij de berekening van het voordeel uit sparen en beleggen heeft een belastingplichtige recht op een heffingvrij vermogen van € 21.139. De gezamenlijke grondslag sparen en beleggen van partners (zijnde de gezamenlijke rendementsgrondslag voor zover die meer bedraagt dan het gezamenlijke heffingvrije vermogen) kan tussen partners in elke gewenste verhouding worden toebedeeld."

"Het heffingvrije vermogen kan onder voorwaarden worden verhoogd met de ouderentoeslag. Om in aanmerking te komen voor de ouderentoeslag moet men op 31 december 2012 65 jaar of ouder zijn."

Kortom: het gaat om het totale bedrag wat jij (en je eventuele fiscale partner en je kinderen) in box 3 hebben staan. Dat kunnen ook andere zaken zijn dan alleen spaargeld. Verder zijn er vrijstellingen voor bepaalde typen beleggingen.

Maar goed.

Stel voor het gemak dat het totale saldo in box 3 op 1/1/2012 euro 30.000.- was en dat dit volledig bestond uit spaargeld.
Vrijgesteld: euro 21.139.-. Belast: 30.000.- -/- 21.139 = euro 8861.-. De Belastingdienst gaat uit van een fictief rendement van 4% -> 4% * euro 8861.- = euro 354,44. Over dat fictieve rendement moet je 30% belasting betalen -> 30% van euro 354,44 = 106,33. (Snel gerekend: 1,2% van euro 8861.- want 30% van 4% is 1,2%).

NB: als je een fiscale partner hebt, dan heeft deze ook een vrijstelling van euro 21.139.- in box 3. Dus als je met tweeën 30.000.- hebt in box 3 en verder geen andere inkomsten in die box, is er geen sprake van te betalen belasting over het inkomen uit box 3. Want 21.139 * 2 is meer dan 30.000.-.

Uiteraard wordt de belasting uit elk van de 3 boxen bij elkaar geteld om te kijken welk bedrag je verschuldigd bent.
Computoon