Kan DUO mijn studiefinanciering van de aankomende maanden inhouden, omdat ik in 2011 teveel heb ontvangen?

Ik krijg een brief van DUO dat ik in 2011 teveel studie heb ontvangen(€300), en nou gaan ze de studiefinanciering van de aankomende maanden inhouden om het te compenseren. Terwijl ik dat geld hard nodig heb! Er staat; situatie van je vader is gewijzigd, je hebt teveel ontvangen in 2011. Studiefinanciering maart, april en mei worden ingehouden. Kan dat zomaar? Zonder enige betalingsregeling? En dat zij op dat moment een fout hebben gedaan moet ik nou in zo een moeilijke tijd voor de kosten opdraaien.. Ik heb het gevoel dat het niet zo hoort. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Dat mogen ze (met een maximum van euro 155,08/maand). Als achteraf iets bekend wordt, wil dit niet (automatisch) zeggen dat in het verleden een fout gemaakt is. Dat je nu minder krijgt, is het gevolg van het teveel ontvangen hebben in 2011, dus feitelijk wordt je niets tekort gedaan. Want wat je toen te veel hebt gekregen, krijg je nu minder, er is dus geen sprake van 'extra' kosten.

"We controleren vaak achteraf of je aan alle voorwaarden hebt voldaan. Hieruit kan blijken dat je te veel studiefinanciering hebt ontvangen: er ontstaat dan een schuld. Zolang je nog studiefinanciering krijgt, verrekenen we deze schuld met je studiefinanciering. Dit gebeurt in 2013 met een maximum van € 155,08 per maand. Heb je naast een bedrag aan te veel ontvangen studiefinanciering ook te veel collegegeldkrediet ontvangen? Dan verrekenen we het bedrag van het te veel ontvangen collegegeldkrediet bovenop de verrekening van de te veel ontvangen studiefinanciering. Het maximale verrekenbedrag is in dat geval hoger. Dit doen we alleen als in die maand ook een bedrag aan collegegeldkrediet aan je is toegekend.

Kunnen we de schuld niet (meer) met je studiefinanciering verrekenen, dan krijg je een acceptgiro. Je kunt het bedrag dan in één keer met de acceptgiro betalen. Dat is het voordeligst omdat er dan geen rente berekend wordt. Betaal je de acceptgiro niet voor de vervaldatum, dan wordt de schuld omgezet in een rentedragende lening. Er wordt dan rente berekend vanaf de eerste dag van de maand waarin de vervaldatum van de acceptgiro ligt. "

Maar je kunt natuurlijk altijd proberen om een regeling te krijgen waarbij het terug te betalen (feitelijk: het te verrekenen) bedrag over een grote(re) periode gespreid wordt. Wie niet waagt...
Computoon
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Vreemd, dat er nog een website bestaat, die begint met ib-groep! De Informatie Beheer Groep is al jaren geleden opgegaan in DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs). Je zou verwachten, dat alle websites inmiddels zouden zijn aangepast aan de nieuwe naam van de organisatie!
Voorop blijft staan dat wat je teveel hebt ontvangen uiteindelijk natuurlijk altijd moet terugbetalen. Maar het is natuurlijk heel goed denkbaar dat dat nu wat minder gelegen komt dus kun je natuurlijk altijd bezwaar maken en vragen om een gunstiger terugbetalingsregeling. Je kunt dat zelf doen of iemand machtigen.

Op onderstaande site staat ook nog een link over het vragen van een zogenaamde voorlopige voorziening bij de rechtbank. Maar ik denk dat dat misschien een te dure en moeilijke oplossing is.