Je wil de overwaarde van je huis in de koop van een nieuw huis met je nieuwe relatie stoppen. Leg je dit bedrag vast op je eigen naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je dat wilt vastleggen als jou bezit zul je naar een notaris moeten.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
bedankt voor de min maar geef even een ander antwoord als dit niet goed is
Je zou een beetje erg dom zijn als je dat niet deed. Dat kan op verschillende manieren. Als je bij voorbeeld € 50.000 eigen geld hebt en het nieuwe huis kost € 250.000, dan kun je vastleggen dat jij voor 60% eigenaar bent en je verse relatie 40%.
Andere manier is het huis op naam van ieder voor 50% en dat zij jou over jouw overinbreng een schuld erkent.
Ga eerst naar de notaris om door te spreken wat in jouw geval het beste is, ook voor het geval dat de relatie zou eindigen, en vergeet niet een doordachte samenlevingsovereenkomst en ook jullie testamenten te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk even hard op: je móet overwaarde van woning A gebruiken voor woning B. In woning A zit bijvoorbeeld 20.000 euro overwaarde en dat neem je dus mee.

Je kunt dit bedrag vast laten leggen alsof het 'van jou' is, maar daar kun je bijvoorbeeld een termijn en/of deel aan hangen. Mocht de relatie stuklopen vóór 2015/16/17/..., moet je partner je de helft van dat bedrag terugbetalen of, als er misschien kinderwensen zijn, dan verloopt die termijn automatisch.

Ik vind niet dat je kunt zeggen dat dat bedrag voor eeuwig van jou blijft, je neemt bij het aangaan va een relatie/huis kopen immers een gezamenlijk risico.

Dus je kunt je zeer zeker indekken (zou ik doen), maar het meest reeel is het om te zeggen dat dat voor een bepaalde tijd geldt. Bij de notaris hebben ze daar tig voorbeelden van en het is dus helemaal niet raar om zo`n clausule op te laten nemen.

Hopelijk heb ik een helder antwoord gegeven, succes!