Kosten zijn ‘opgeofferde waarden’. Bij een ‘uitgave’ verlaat het geld daadwerkelijk de onderneming (via de bank of via de kas).

Voorbeeld:
Je schaft een machine aan van euro 100.000.- en betaalt deze over de bank. Dit is een uitgave van euro 100.000.- maar het zijn geen kosten. Die ontstaan gedurende het gebruik/de levensduur.
De machine gaat 10 jaar mee en er is geen restwaarde. Dan wordt er ieder jaar (bij de methode ‘vast percentage van aanschafprijs’) euro 10.000.- op afgeschreven (want 10 x euro 10.000.- = euro 100.000.-). Die jaarlijkse euro 10.000.- zijn wel kosten maar geen uitgave. Want die had je al gedaan.

Ander voorbeeld: je sluit een lening af van euro 100.000.-. Gedurende 10 jaar moet je ieder jaar euro 10.000.- aflossen. Dat is een jaarlijkse uitgave van euro 10.000.- want dit geld verlaat daadwerkelijk de onderneming (via de bank of de kas).
Het zijn echter geen kosten want je betaalt terug wat je gekregen hebt. De rente die je jaarlijks moet betalen zijn wel kosten. ("De kosten van het geld"). En die rente is bovendien een uitgave op het moment dat je ‘m overmaakt aan de geldschieter want dan verlaat het geld de onderneming.

\Ander voorbeeld: ik betaal op 1/1 de verzekeringspremie voor een heel jaar over de bank, ter grootte van euro 1200.-. Dat is een uitgave. Die premie slaat op een heel jaar, dus de kosten moeten toegerekend worden aan de maanden. Iedere maand boek ik dus (1200 : 12) = euro 100.- kosten.
Je zou dan bij de afschrijving van het bedrag een boeking kunnen maken van deze uitgave als:
1 Vooruitbetaalde verzekeringspremies 1200.-
1 Aan bank 1200.-
En maandelijks de kostenboeking:
4 Verzekeringspremie 100.-
1 Aan vooruitbetaalde verzekeringspremie 100.-

Na een jaar is de balanspost ‘vooruitbetaalde verzekeringspremie’ weg voor deze verzekering, als gevolg van de maandelijkse kostenboekingen. En de kostenpost van de verzekeringspremie komt iedere maand in de verlies & winstrekening, t/m de periode steeds euro 100.- hoger. Aan het eind van het jaar staat er dan euro 1200.- als kosten geboekt op de verlies-en-winstrekening. (Ervan uitgaand dat de premie voor
een kalenderjaar was).

"Lasten" horen bij het stel ‘baten en lasten’. Dit zijn opbrengsten en kosten. Bij verenigingen e.d. wordt wel gesproken van baten en lasten maar in commerciële organisaties van kosten en opbrengsten.
Computoon