Heb ik recht op een tegemoetkoming voor mijn onkosten?

Ik ga na de zomervakantie studeren (HBO). Ik ben echter nog geen 18, dus heb pas vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering en een reisproduct. Ik woon op een redelijke afstand van de hoge school (2 uur met de bus ong.) waardoor op kamers gaan voor mij geen optie en zelfs te duur is. De school begint al voor 1 oktober, dus zijn de kosten van het bussen voor mijzelf.

Bestaat er iets om deze kosten terug te krijgen via een tegemoetkoming of zoiets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zou betaald kunnen worden uit de kinderbijslag, die je ouders/verzorgers nu nog voor je ontvangen.

"De overheid betaalt mee aan de kosten voor opvoeding en verzorging van uw kinderen van 0 tot 18 jaar. Dit is de kinderbijslag. Of u kinderbijslag krijgt en hoeveel, is geregeld in de Algemene Kinderbijslagwet (AKW)."
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ben je jonger dan 18 jaar dan kunnen je ouders recht hebben op ‘tegemoetkoming in de schoolkosten’. Maar dan moeten ze niet te veel verdienen.

Ook hebben sommige gemeenten geld over voor je reiskosten. Dit komt dan uit de pot ‘bijzondere bijstand’ van de gemeente. Dit is echter per gemeente anders.