Betekenen bezettingsgraad en bezettingsresultaat hetzelfde?

Zo niet, zou iemand mij kunnen uitleggen wat het verschil is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Nee, bezettingsresultaat betekend: Het verschil tussen de totale (rationele) constante kosten in een periode en de in de kostprijs van de productie doorberekende kosten.
Bezettingsgraad: De mate waarin de productiecapaciteit gedurende een bepaalde periode wordt gebruikt.
Hiermee geef je dus aan hoeveel procent van de productiecapaciteit gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bezettingsgraad geeft aan in hoeverre je iets benut hebt. Bv. In een restaurant zijn de helft van de tafels bezet; de bezettingsgraad is dan 50%.
Bezettingsresultaat houdt in hoeverre je de constante kosten hebt terugverdient. Deze kosten drukken heel fors op een bedrijfsresultaat (omzet). Wanneer deze kosten zijn terugverdiend, kan een ondernemer tegen zeer lage prijzen (als maar minimaal de variabele kosten zijn terugverdiend) producten op de markt brengen.
De kostprijs bestaat volgens de integrale kostprijsmethode uit vaste en variabele kosten.
Je kunt wanneer je meer verkoopt tegen minimaal de normale kostprijs, dan je nodig hebt om de constante kosten terug te verdienen, je winst onder meer toeschrijven aan een positief bezettingsresultaat.