Wat is "resterende vvg"?

Onderaan mijn salarisstrook staat "resterende vvg" met een bedrag van in de +200 euro. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk betreft dit vertrekvakantiegeld. De regels daarvoor gelden voor bedienden.

De vakantiedagen worden verworven op basis van de prestaties geleverd tijdens het dienstjaar. De werkgever bij wie de prestaties geleverd werden staat in voor de betaling van het bijhorende vakantiegeld.
Als de werknemer om één of andere reden (bijvoorbeeld vanwege beëindiging van het contract) zijn opgebouwde vakantierechten niet (meer) kan opnemen bij de werkgever, is deze verplicht om het vakantiegeld uit te betalen. Dit noemt men het vertrekvakantiegeld.

Het vertrekvakantiegeld valt uiteen in twee delen:
- het vertrekvakantiegeld voor de vakantiedagen waarop de werknemer recht heeft tijdens het jaar waarin zijn arbeidsovereenkomst beëindigd wordt;
- het vertrekvakantiegeld voor de vakantiedagen die de werknemer opgebouwd heeft tijdens het jaar dat de arbeidsovereenkomst beëindigd wordt en die hij pas het jaar erna kan opnemen.

Indien de werknemer nog niet alle vakantiedagen waarop hij tijdens dat jaar recht heeft, opgenomen heeft op het moment dat het vertrekvakantiegeld uitbetaald moet worden, moeten er dus twee verschillende berekeningen voor het vertrekvakantiegeld gemaakt worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde systeem in België ongeveer, maar daar zit je met het bijkomende probleem voor afstuderende studenten. Als die na hun studies (meestal eind juni als ze geen tweede zittijd hebben) beginnen met werken in juli, augustus of september, krijgen ze een 'gelijkgestelde periode' voor betaalde vakantiedagen het jaar erop (meestal kun je zo'n twee maanden vakantie per jaar rekenen). Een apotheekassistente die ik kende, wou per se nog eerst vakantie nemen, en daarom heeft haar werkgever uit het Gentse haar dan ook maar pas in dienst genomen op 1/10/2012 waardoor ze volgend jaar een groot deel van haar vakantie in juli onbetaald zal krijgen omdat ze die gelijkstelling niet krijgt. Het is bovendien ook zo dat niet alleen je opzegvergoeding maar ook dit 'vertrekvakantiegeld' bij uitdiensttreding normaal ook zal worden 'verrekend' met je werkloosheidsvergoedingen omdat beide elementen 'basisloon' vormen. Dank je voor de duidelijk uitleg, Amadea.