Kan ik een maandelijks pensioen van €34 afkopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is of dat nu nog verstandig is.
De pensioenen worden alleen maar minder en straks ben je
misschien blij met dat extraatje van 34 euro per maand.
(Dat zouden veel mensen zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor de uitleg.

Het beste antwoord

Ja, maar dat is geen recht van jezelf maar van de pensioenuitvoerder. En uiteraard moet je geen actieve deelnemer meer zijn aan de desbetreffende pensioenregeling (bijv. doordat je bij een andere werkgever bent gaan werken.)

"Pensioenuitvoerders mogen kleine pensioenafspraken afkopen

Afkoop betekent dat je een bedrag ineens krijgt uitgekeerd en daardoor vanaf je pensioendatum geen (maandelijkse) pensioenuitkering krijgt. Het afkoopbedrag dat je ontvangt is niet gelijk aan het opgebouwde pensioen. (...)

Wat is een klein pensioen?

Met een klein pensioen wordt een pensioen bedoeld dat minder bedraagt dan de wettelijke afkoopgrens. Deze grens wordt jaarlijks vastgesteld door de Minister van Sociale Zaken en bedraagt voor het jaar 2013 € 451,22 bruto per jaar.

Wanneer kan een klein pensioen afgekocht worden?

Pensioenuitvoerders mogen vanaf 1 januari 2007 kleine pensioenafspraken, zonder jouw toestemming, afkopen. Het afkopen van een klein pensioen is dus geen recht van de deelnemer maar van de pensioenuitvoerder!
Hierdoor beperken de pensioenuitvoerders de relatief hoge administratieve lasten ten aanzien van kleine pensioenaanspraken. Voor een tijdige afkoop heeft een pensioenuitvoerder geen toestemming van de (gewezen) deelnemer/(voormalige)partner nodig.

Afkoop (recht van de pensioenuitvoerder) is toegestaan in de volgende gevallen:
Afkoop van een klein ouderdomspensioen bij einde deelneming aan de pensioenregeling
Afkoop van een klein partnerpensioen bij overlijden
Afkoop van een klein bijzonder partnerpensioen bij scheiding
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor de uitleg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een hele duidelijke uitleg.