Bij het berekenen of je recht hebt op voedselpakketten, rekenen ze dan ook roodstand mee?

Als je bijvoorbeeld 2000 per maand hebt, maar je hebt 500 roodstand, krijg je eigenlijk 1500 per maand. Nemen ze dat mee in het berekenen of je er recht op hebt, met betrekking tot het maximum bedrag dat je per maand over mag hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
ronron1212
11 jaar geleden
Nee dat is dan toch maar een maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nee, met aftrek van vaste lasten zit je zo maanden tot jaren vast aan roodstand..
ronron1212
11 jaar geleden
je kunt niet gewoon wat aflossen met 2000 in de maand dat duurt je jaren om 500 af te lossen dan ben je wel onvoorzichtig geweest zou maar eens iets bezuinigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je vaste lasten niet kan betalen met 2000 maar met 2500 dan heb je die roodstand nodig om je vaste lasten van te betalen en kom je niet zo lastig uit de roodstand omdat je dan geen vaste lasten meer betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dus, je krijgt wel 2000 maar door die roodstand heb je 1500. Je vaste lasten kun je dan niet met 1500 betalen maar met 2000 (dus nog roodstand)
Ik noemde de cijfers verkeerd, ik telde naar boven ipv naar beneden.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat betekend dus dat je structureel elke maand 500 meer nodig hebt dus moet je echt eens kijken wat je kunt doen aan je vaste lasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, als je 2000 salaris krijgt, heb je op de bank 1500 omdat je eerst 500 in de min stond. Omdat je structureel 2000 nodig hebt (dat is NIET 500 meer maar gewoon je eigen salaris) ben je dat kwijt maar omdat je 1500 hébt kom je weer 500 in de min.
Tuurlijk is het lang niet elke maand zo, maar het duurt lang om uit te schulden te komen :)
ronron1212
11 jaar geleden
Je zult dus echt moeten kijken of je iets aan je vaste lasten kunt doen anders als je dat niet doet en er gebeurt iets heb je weer meer geld nodig en heb je zelfs niet een klein buffertje om kleine tegen slagen op te vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook gaan consuminderen, wij eten en drinken met 4 volwassenen, voor nog geen 50 euro per maand, als je de akties en alleen vandaag stickers in de gaten houdt, is dat een makkie, kleding kun je kopen bij de Action, Primark, Wibra en Zeeman, scheelt ook enorm in de kosten, voor je meubels en hebbedingen naar de kringloop, waar je leuke dingen kunt kopen, die je eventueel een beetje oppimpt, zo maak je het leuk om met minder te leven.
Kijk dus eerst wat je daaraan kunt veranderen, je kunt zoveel zelf doen, voor je hulp inschakelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We consuminderen als een hele hoop. We hebben beiden al heeeel lang geen nieuwe kleding gekocht, geen uitstapjes, geen hebbedingetjes, overgestapt van provider en energiemaatschappij.
Wat ons meeste kost is een dure hypotheek (huis staat te koop) en lening voor de auto.
We eten voor ongeveer 150 euro per maand, dit is 2 personen, 2 katten en een konijn, incl dingetjes zoals waspoeder en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag alleen of ze roodstand meenemen, niet hoe ik ervoor kan zorgen dat we nóg minder uit gaan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de vaste lasten van 2000 zit trouwens geen boodschappen bij. Wel shag.
ronron1212
11 jaar geleden
Vaste lasten zijn te hoog je komt steeds meer in de problemen hierdoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel de vaste lasten vertellen maar naar mijn weten kan ik er niks aan veranderen (of het kost eenmalig veel geld) Hypotheek 900
G/w/l voorschot 150
Tv/tel/int. 50
Zorgverz 215 (2 pers.)
Mobiel 100 (2 pers.)
Autolening 350
Shag 100
School 120/160 En dan heb ik inboedelverzekering, heffingen enzo er niet bij. Waar kan ik op bezuinigen? Tips zijn welkom maar ik denk dat het alleen meer geld kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shag mag je niet bij de vaste lasten rekenen, dat is pure luxe, heb je er al aan gedacht een kamer te verhuren of een bijbaan te zoeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kamer verhuren mag geloof ik niet omdat het huis van mijn vriend én zijn ex is, en niet mogen verhuren. Daarbij is verhuren niet echt een optie vanwege mijn gemoedstoestand. Dat brengt me bij extra werken, ik zit nu ziek thuis dus dat komt er nog even niet van en mijn vriend werkt 5 ploegendienst.
Zonder shag is het dan 1900 euro.
ronron1212
11 jaar geleden
Je berekening van vaste lasten is al meer dan 1900 euro dus hoe eet je dan van 2000 het klopt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik zeg dat de vaste lasten zonder het eten is en niet elke maand de roodstand gelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook een mobiel, een hele ouderwetse, maar goedkoop in aanschaf, daarbij heb ik prepaid en bel alleen in noodgevallen, ik doe een maand of 3 met een tientje hiervoor. Die auto ook vervangen door een goedkoper exemplaar, of helemaal wegdoen, als je hem niet noodzakelijk nodig hebt voor je werk. Ik ben je niet aan het afkatten, hoop niet dat je het zo opvat, maar mensen met een minimum hebben echt een ander uitgavepatroon, Met dit patroon kom je niet in aanmerking voor de voedselbank.
ronron1212
11 jaar geleden
Je cijfers kloppen niet dus of je verdient meer je kunt niet met deze vaste lasten en 2000 inkomen leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat begrijp ik. De auto kan weg, maar dan blijft de lening wel bestaan omdat de auto minder waard is dan dat mijn vriend nog moet aflossen en hij woont een groot stuk van zijn werk af. Hij kan wel met de fabrieksbus, maar dan krijgt hij geen reiskostem vergoeding meer (dat vrij ruim is).
Mijn abonnement loopt gelukkig af in april, dan kan ik iets goedkopers kopen, maar nu kan ik er niks mee en mijn vriend die nog dik een jaar eraan vast zit ook niet.
Ik snap dat het uitgaven patroon van andere minder is, maar niet iedereen heeft een koophuis met een hypotheek van 900 euro..
En ik moet ook (bijna) elke vrijdag naar school, dat kost ook rond de 40 euro per keer.
Het zijn voornamelijk dingetjes die veel kosten maar waar we nu niks aan kunnen doen.
Als je een hoog salaris hebt maar ook hoge vaste lasten, dan kan je toch in aanmerking komen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ron, daarom hebben we ook roodstand..
ronron1212
11 jaar geleden
Dan stop je met roken gaat met de bedrijfsbus en verkoopt de auto en stort het geld dat de auto opbrengt naar de lening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedenk me net dat ik mijn inkomen ben vergeten mee te rekenen!! Er komt dus nog 230 euro bij. Inkomen is dus circa 2230, uitgaven circa 2000, met een roodstand van circa 500 euro. Zo klopt hij denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt vaak wel van abonnementen af, als je duidelijk maakt aan de provider dat je het niet meer kan betalen, doe daar je best voor, je kunt hulp vragen bij de kredietbank, sociaal werk of de sociale dienst van je gemeente, zij kunnen je hierbij helpen en een gratis budgetcoach voor je regelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt crea
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedenk me ook net dat belasting vd auto en verzekering niet meegerekend is.
Als ik de vaste lasten optel met zo min mogelijk uitgaven kom ik op circa 1425.
Namelijk: Hypo: 900
G/w/l: 150
Internet: 18
School: 120
Zorgverz: 215
Mobiel: 10
Bus ritten circa: 15 Dan doen we de auto weg, abonnementen opzeggen, geen huistelefoon en geen tv, wel internet. Ik zal bij de provider raadplegen hoe dit zit. Bedankt.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat kan je dus prima leven met 2230.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als we van de roodstand af zijn zeker :) zal wel lastig zijn voor mijn vriend, zijn auto wegdoen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat is vervelend maar ja je kunt dan wel aflossen en normaal weer leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nja.. 'Normaal', dat gaat al lastig met 2 depressieve mensen in huis haha.
Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van de schulden afkomt, geeft dat ook rust, praat samen over de voordelen en probeer het een positieve draai te geven, dan moet het lukken, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine kans dat mijn vriend ermee akkoord gaat aangezien hij dan zegt dat psychologische hulp ook geld kost en hij dat dan ook weg wilt laten.
Ikzal het proberen crea, bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes Ytje!! Ik denk zoals een paar anderen dat de telefoons en de shag al veel kunnen schelen. Wij betalen met 2 pers. € 20,- p/mnd voor 2 mobiele telefoonabonnementen, goed zoeken (als je van het abonnement af bent).
Ik weet hoe het is om te weinig te hebben. Probeer een paar maanden echt heel zuinig te doen, even een sport van maken om goedkoop te eten, en dan heb je de roodstand weg.
Ik heb toen de roodstandmogelijkheid ook echt van de rekening laten halen, dan kwam ik ook niet meer in de verleiding.
Nogmaals succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem contact op met de lokale Voedselbank, daar kunnen ze het precies met je berekenen.

Het beste antwoord

Ja, rood staan is een schuld, dus dat wordt meegeteld.
Maar daarmee heb je nog geen recht op een voedselpakket.
Kloppen je uitgaven wel? Zijn er geen vaste lasten te schrappen?
Daar wordt eerst naar gekeken.

Criteria om in aanmerking te komen voor de voedselbank.
Bij de toekenning van voedselpakketten gaat de Voedselbank uit van het besteedbaar inkomen dat mensen maandelijks overhouden voor voeding, kleding e.d., dus nadat vaste lasten zoals huur, gas/water/licht en verzekeringen betaald zijn. Wanneer het besteedbaar inkomen per huishouden onder de volgende bedragen ligt, komt het huishouden in aanmerking voor een voedselpakket:
•Eenpersoonshuishouden: € 175,-
•Meer volwassenen vanaf 18 jaar: € 60,-
•Kinderen t/m 12 jaar: € 25,-
•Kinderen 13-18 jaar: € 50,-

Het rood staan op de bank kan dus oo gezien worden als schuld en betrokken worden bij de berekening.
Maar als je een inkomen hebt van maar liefst 2000 euro per maand (wat best veel is), en je hebt een vaste lasten patroon van evenveel, dan gaat er heus wel eerst gekeken worden naar dat uitgavenpatroon.

Hoe kom ik in aanmerking?
Via een hulpverlenende organisatie zoals maatschappelijk werk, thuiszorg en RIAGG kan een gezin worden aangemeld door middel van het invullen van een aanmeldingsformulier. De aanmeldende organisatie beoordeelt of iemand binnen bovenstaande criteria valt. Er zal regelmatig een evaluatie plaatsvinden om te zien of voortzetting nog nodig of noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Ik zal het gaan berekenen, nu ik weet dat roodstand wel als lening wordt meegerekend. Hier kun je jezelf aanmelden maar ik wilde vantevoren zelf weten of we ervoor in aanmerking zouden komen.
Door de roodstand en hoge vaste lasten is die 2000 euro vrij snel op helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de auto zal weg moeten.............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de shag ook weg zal moeten, compleet antwoord momo, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, stoppen met roken is lastig, maar zal wel schelen.
Auto is ook lastig, maar is ook te proberen.
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje, ik heb het allemaal meegemaakt (te weinig inkomen / schulden / voedselpakketten), als je bij de voedselbank terecht wilt kunnen, zal je volledig moeten "strippen" (auto: weg, abonnementen: weg, tv : digitenne, verzin maar alles moet weg, maar roken mag! stoppen is voor je zelf fijner, maar dat weet je, ik ben inmiddels gestopt en kan me niet meer voorstellen hoe ik kon eten van het geld en ook nog roken!!).
Sterkte. wordt moeilijk misschien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt jodokus, ik rook niet meer, mijn vriend nog wel. Het is inderdaad veel geld. We gaan bekijken hoe we het gaan doen, dankje.

Andere antwoorden (2)

Je komt in aanmerking voor de voedselbank als je een bepaald te besteden inkomen hebt (ergens tussen de 200-300 per maand, afhankelijk van het aantal mensen in het gezin).

Ze kijken dus niet rechtstreeks naar je inkomen maar naar wat je overhoudt na aftrek van de vaste lasten. Verder: als je inkomen 2000 per maand is en je hebt 500 roodstand heb je nog steeds een inkomen van 2000 per maand, dat wordt niet ineens 1500, maar nogmaals, ze kijken naar wat je overhoudt na aftrek van de vaste lasten.

Toegevoegd na 58 seconden:
Zie ook dit voorbeeld van de voedselbank in Katwijk: http://www.voedselbankkatwijk.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=47:wanneer-kom-ik-in-aanmerking-&catid=31:particulieren&Itemid=41
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Kun je dat al bron zetten? Kan hem zo niet openen) Maar rekenen ze de roodstand dan ook als gemiddelde vaste last?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+; Je kunt hier zelf een proefberekening doen: http://www.voedselbanksneek.nl/index.asp?objectid=62&titel=Proef%20berekening.
Als je 500 euro rood staat, is dat hopelijk maar eenmalig. Je hebt dus maar 1 maand 1500 euro te besteden. Sta je elke maand 500 euro rood, kun je dat best inlopen door de komende maanden minder uit te geven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op een inkomen van 2000 euro per maand is dat een kleine schuld. En zal niet worden meegenomen om in aanmerking te komen voor een voedselpakket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt beter even de reacties doorlezen. Besparen is lastig en de roodstand is niet eenmalig.