kan ik postnl voor schade oplaten draaien?

Wij hebben elke keer geen of foute postbezorging nu blijkt dat wij een aanmaaning en brief van de belastingdienst niet hebben gekregen. Nu kreeg ik vandaag een dwangbevel van belastingdienst kan ik de schade die ik nu oploop door dat ik de post niet heb gehad verhalen op post nl?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee. Dat is uitgesloten in de algemene voorwaarden van PostNl als het 'gewone' post betreft. ('Post zonder speciale service' als aangetekend verzenden e.d.)

"9.1 Voor schade ontstaan bij uitvoering van de
Overeenkomst is Koninklijke PostNL niet aansprakelijk,
tenzij hieronder anders is bepaald.
9.2 Met inachtneming van het hiervoor bepaalde, de
bepalingen van de Postwet 2009 en het
Wereldpostverdrag (zie upu.int) is Koninklijke PostNL
tegenover de Afzender in het geval van verzuim slechts
aansprakelijk voor geleden directe schade die
rechtstreeks voortvloeit uit het Postvervoer van
Poststukken met een Service. Koninklijke PostNL is
nimmer aansprakelijk voor gevolgschade (o.a. gederfde
inkomsten, vertraging(en) etc.), tenzij in deze Algemene
Voorwaarden uitdrukkelijk anders is bepaald."

(Algemene voorwaarden voor de universele Postdienst.)

Over de ontvanger wordt hierin niet gesproken, want de verzender is de klant van PostNl.

Toegevoegd na 12 minuten:
Natuurlijik kan het fout gaan bij de post (tussen duizenden poststukken kan er allicht één zoekraken) maar je treft het wel slecht dat het jou steeds overkomt bij post van de Belastingdienst. Dan is het al minstens twee keer fout gegaan (én gewone aanslag niet ontvangen én de aanmaning niet ontvangen). Misschien voor de zekerheid toch controleren of je correct staat vermeld in de gemeentelijke basisadministratie (en dus ook bij de Belastingdienst.) En, hoewel het niet zou moeten, misschien toch eens contact opnemen met de Belasstingdienst als je redelijkerwijs kunt vermoeden dat je iets moet betalen maar de aanslag wel érg lang achterwege blijft.

Toegevoegd na 20 minuten:
En tot slot nog de verwijzing naar de Postwet-2009 (die in het aangehaalde artikel hierboven ook al werd genoemd):

Artikel 29

1.Een verlener van de universele postdienst is voor schade als gevolg van verlies, beschadiging of vertraagde aflevering van binnenlandse poststukken slechts aansprakelijk indien door de afzender gebruik wordt gemaakt van een wijze van vervoer waarbij een poststuk volgens daartoe in de algemene voorwaarden van het postvervoerbedrijf te stellen regels wordt geregistreerd.
Computoon