Hoe werken geldcheques nu eigenlijk?

In films zie je altijd dat er wat op een briefje word geschreven wat dus de geldcheque is. Dan denk ik altijd "je kan toch niet zomaar via een briefje duizenden euro's over laten schrijven?" Want dan kan iedereen die een eerste de beste bankrekeningnummer van iemamd weet toch zo geld ervan afhalen met een simpele neppe handtekening? Hoe werkt dat nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Die briefje zijn officiële documenten waar de bank op staat en het banknummer en de naam van de rekeninghouder. De rekeninghouder moet tekenen en een bedrag invullen op de cheque. Meestal ook de naam van de ontvanger. Als nu de ontvanger de cheque inlevert bij de bank wordt op dat moment de cheque gecontroleerd en daarna uitbetaald en wordt de rekening van de uitschrijver belast voor de uit geschreven waarde.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is al gegeven. In aanvulling daarop: er zat/zit wel een risico aan voor de ontvanger van de cheque.
* een cheque kan vervalst zijn (= gegevens op originele cheque zijn gewijzigd);
* een cheque kan vals zijn (= in zijn geheel nagemaakt. Of verzonnen: cheque van niet bestaande bank).
* Cheque is ongedekt: het saldo op de rekening van de trekker van de cheque (= degene die de cheque uitschrijft) is onvoldoende om het bedrag aan jou te betalen. Ook in dat geval heeft degene die de cheque heeft geaccepteerd als betaalmiddel een probleem.

In Nederland zijn cheques in 2002 afgeschaft maar elders zijn ze nog een heel gangbaar betaalmiddel. Naar mijn idee wel een fraudegevoelig betaalmiddel hoewel het meestal goed gaat.
Computoon