Recht of geen recht op WW uitkering bij een lopend 0-urencontract NA herlevingstijd ww?

Per 1 juli 2011 had ik recht op een ww uitkering, ik was werkzoekend
voor 16 uur per week na ontbinden van contract met wederzijds goedvinden. Sinds half september 2011 heb ik een 0-urencontract bij een kinderopvangorganisatie. Ik kreeg ww aangevuld indien ik voor 5 uur of meer geen werk had per week. Ik heb veel kunnen werken en sinds half september 2012 is mijn ww- uitkering stopgezet omdat ik een bepaalde periode aaneengesloten voldoende had gewerkt. Het herleven van WW kan tot 18 maart 2013. De meeste weken werk ik nog (soms net) voldoende om ww niet te hoeven herleven maar wordt gemiddeld weer gecompenseerd met een week dat ik meer dan 16 uur kan werken. Binnenkort word ik helaas te weinig ingepland voor een aantal weken (ik kan echter nog last minute opgeroepen worden, dat ik die weken toch mogelijk voldoende kan werken), maar ik wil pas gebruik maken wanneer ik structureel te weinig kan werken. Ik weet dat ik voor 18 maart de ww kan laten herleven als ik niet voldoende kan werken. Maar stel dat ik na 18 maart 2013 gebruik moet maken vanwege structureel te weinig werk,hoe wordt dan de WW berekend? Snij ik in mijn vingers als ik net een nieuw 0-urencontract heb getekend en mijn ww niet voor 18 maart herleeft heb? Maakt het volgende in deze casus nog uit? Mijn huidige contract loopt tot 15 maart 2013 en weet dat het contract wordt verlengd met een jaar mits de situatie blijft zoals hij nu is maar wordt wederom een 0-urencontract (door de situatie in de kinderopvang).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Indien een persoon met 0 uren contract structureel zeg 4 dagen werkt ontstaat er vanzelf een vast dienst verband ! Deze regel is bij veel werkgevers en nemers onbekend want er wordt NIET naar gehandeld . Dus indien jij zeg langer dan zeg 3 maanden consequent een soort vast rooster hebt gehad kan je aanspraak maken op die uren . Dus hij mag jou die uren niet meer af pakken . Een nul uren contract is een oproep overeenkomt en geen minimum uren contract maar te hooi en te gras iemand oproepen daar is het oproep contract voor ! Zit er een regelmaat in dus een vast patroon dan ben je in vaste dienst . Je werkgever zou dat mogelijk niet weten maar de ww instantie wel . Raadpleeg daar hoe te handelen , of je bond . Teken niks op je werk wat lijkt op een AO of wat met uren te maken heeft . Schrijf een briefje dat je jezelf aanbiedt voor de uren die jij gewend bent te werken en vraag anders ontslag voor die uren . Leuk zouden ze dat niet vinden maar minder € is voor jou ook geen lol . Dus let op je belang , raadpleeg , de uitkering's instantie of je bond of de rechtshulp . Succes.