Mag ik tijdens wsnp zelf mijn financiën bijhouden?

Als ik in de wsnp zit mag ik dan zelf mijn financiën bijhouden en elke maand het te betalen bedrag zelf overmaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat kan maar het is dan wel een kwestie van goed bij houden wat je moet betalen,zeker bij wisselende inkomsten,je moet gewoon inkomten minus het vrij te laten bedrag over maken naar je bewindvoerder,als blijkt dat het je niet lukt kan je uit de WSNP gezet worden of je krijgt een budgetbeheer en dan krijg je een vorm van zakgeld waarmee jij een week of maand mee moet rondkomen qua boodschappen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf de ervaring dat het mogelijk is

Andere antwoorden (2)

Nee, dat mag niet aangezien je in de WSNP onder een bewindvoerder valt. Deze regelt alles. Dit is wettelijk opgelegd door de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je inkomsten op je rekening binnen komen en je maakt het bedrag minus vtl bedrag over naar je bewindvoerder,da mag dit wel degelijk,eigen ervaring
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Igby (+) heeft gelijk: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/wettelijke-schuldsanering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jammer dan appeltje en igby,ik heb er zelf in gezeten en dit is wel degelijk mogelijk,ondanks je regels op internet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lizzardking: je zegt het zelf al. Als jij het geld minus het VLTB overmaakt naar de bewindvoerder, maakt DIE de overige lasten over.
Ik vermoed dat Nattekip dat bedoelt - je mag niet zelf de huur, energie etc betalen.
In sommige gevallen kun je wel zelf je complete inkomen op je eigen rekening binnenkrijgen en zelf het VLTB inhouden en de rest doorstorten naar de bewindvoerder - dat bedoel jij, maar ik weet niet of dat de vraag was. Appeltje: de link geeft niet aan of het totale inkomen wel of niet naar de WNSP-klant gaat. Vermoedelijk hangt het van de situatie af - als je al in de WSNP zit, zou ik het navragen bij je bewindvoerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf in de WSNP gezeten en ik kreeg dus alles binnen,mocht zelf de vaste lasten betalen enzo en wat naar de bewindvoerder moest oftewel de boedelrekening ,ook dat maakte ik zelf over,dus ik begrijp niet helemaal waar jullie moeilijk over doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We doen niet moeilijk, we zeggen dat de situatie niet hetzelfde hoeft te zijn. Zie het antwoord van shabang voor het verschil.
Ik zit momenteel zelf ook in de WSNP en ik mag mijn mijn VTLB zelf beheren. Van het VTLB moet ik de huur, vaste lasten en eten betalen. Alles wat ik boven het VTLB binnen krijg gaat naar de boedelrekening.

Dus ja, jij mag het geld boven het VTLB zelf overmaken naar de boedelrekening.

Als jij echter ook budgetbeheer toegewezen hebt gekregen dan kan dat niet. In dat geval krijg jij van de budgetbeheerder maandelijks of wekelijks wat zakgeld voor de boodschappen. De vaste lasten zullen dan door de budgetbeheerder betaald worden.