de vader van mijn vriend is overleden. We weten niet of er een testament is of een erfenis en de familie sluit ons buiten. Wat kunnen we doen?

Bij leven zorgden zijn zussen ( tantes van mijn vriend) voor hem. Zij hadden ook toegang tot zijn pinpas. Heeft mijn vriend recht op inzage in de financiën van zijn vader? Komt er een onafhankelijke notaris bij, of moeten wij dat dan regelen? Wie moet dit betalen?

Als eerste erfgenaam krijgt mijn vriend nu namelijk ook de rekeningen binnen.. en die kunnen we niet betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo krijgt hij ze binnen komen toch gewoon op het adres van de overledenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want overledenen kunnen geen rekeningen meer betalen, dus worden die doorgestuurd naar de erfgenamen.
ronron1212
11 jaar geleden
Hippo dat weet iemand niet als de overledenen net is heen gegaan dat duurt echt wel even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller zegt toch al dat de rekeningen binnenkomen? Dus dat gebeurt al.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja dat zegt hij maar als de andere familie alles geregeld hebben die dus eerst adres wijziging moeten doorsturen en een verhuizing of een overlijden door gegeven met een nieuw adres.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen rekeningen betalen!!
Niet voordat je iets weet.
Als kind heeft jouw vriend de eerste rechten!
Ga eerste maar eens na of die tantes nog wel
wat hebben overgelaten.

Het beste antwoord

Er bestaat een Centraal testamentenregister. Het Centraal Testamentenregister (CTR) is een database waarin de (kandidaat-)notarissen registreren wie, wanneer en bij welke notaris een testament heeft opgemaakt. Het CTR biedt geen inzage in de inhoud van het testament, maar beantwoordt wel de vraag of een overledene een testament heeft en bij welke notaris deze zich bevindt.

Iedere (kandidaat-)notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier kunt u via een schriftelijke aanvraag ook (kosteloos) nagaan of de overledene een testament heeft.
Een notaris kan dan verder adviseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je vriend heeft alle rechten van de wereld en zijn tantes komen pas op de tweede plaats, tenzij er in een testament iets specifieks geregeld is. Ik verwacht van niet omdat het erfrecht dusdanig is aangepast dat rechten van direct belanghebbende goed worden beschermd.

Rekening hoeven pas betaald te worden als de erfenis is geaccepteerd, wat niet perse hoeft (bijvoorbeeld huis van 100.000 waarde met 300.000 hypotheek erop). Let wel op dat als je een rekening hebt betaald je daarmee ook de erfenis hebt geaccepteerd! Je kunt ze het beste even laten liggen. Het is wel zo netjes dan bij de leveranciers de situatie uit te leggen.

De erfenis wordt meestal afgehandeld door een executeur testamentair die alles regelt. Dat hoeft geen notaris te zijn maar kan bijvoorbeeld een onafhankelijke derde zijn (bij een tante van mij was het een goede vriend en oud collega).

Ik zou sowieso contact opnemen met een notaris. Die zijn doorgaans bereid om kosteloos hierover advies te geven en weten precies hoe het wettelijk zit.

Er klinkt iets door van een verstoorde relatie in de manier waarop de vraag verwoord is. Misschien moet je na gesproken te hebben met een notaris overwegen een advocaat in te schakelen, maar dat kost geld en de erfenis moet dat wel weer waard zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad sprake van een verstoorde relatie, mijn vriend had al jaren geen contact meer met zijn vader. We hebben rechtsbijstandverzekering dus een advocaat is misschien de moeite waard. Bedankt in ieder geval.
Als jouw vriend de eerste erfgenaam is, zal hij ook benaderd worden door de notaris als er een testament is. Als hij de enige erfgenaam is, moet hij het ook helemaal afhandelen.
Als er een testament is maar jullie weten niet of er baten of schulden zijn, dan kun je de erfenis beneficiair aanvaarden: dan zeg je pas definitief ja of nee als je weet waar je aan toe bent - en stel dat er onverhoopt meer schulden zijn dan baten (bezittingen), dan kun je niet aansprakelijk gesteld worden voor die schulden. Zo'n aanvaarding loopt via de rechtbank en heeft dus wel even tijd nodig.
In de tussentijd moeten lopende rekeningen wel afgehandeld worden, en daarvoor heb je een verklaring van erfrecht nodig. Het is ook mogelijk een van de zussen te volmachtigen indien zij ook erfgenaam zijn, maar dan is het wel noodzakelijk dat er communicatie tussen jouw vriend en zijn tantes is.
Het kan ook zo zijn dat in het testament een executeur is aangewezen die de afhandeling van de erfenis op zich moet nemen, en dan moeten alle rekeningen en lopende zaken door die persoon afgehandeld worden.
Dus: twijfelen jullie, stap dan zelf naar een notaris en laat die het uitzoeken - die kan achterhalen of er een testament is, wie de erfgenamen zijn, en kan jullie adviseren wat verder te doen.

Hier kun je veel info vinden: http://www.erfwijzer.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste zin
"Als jouw vriend de eerste erfgenaam is, zal hij ook benaderd worden door de notaris als er een testament is."
is onjuist. Het initiatief berust namelijk bij erfgenamen, tenzij de overledene opdracht heeft gegeven tot uitvoering van het testament, bijvoorbeeld aan de executeur.