Wat is voordeliger: euro's omwisselen of pinnen met wereldpas?

Over 1 week gaan we naar Londen toe en we hebben allebei een wereldpas. Maar nu zij mijn moeder dat de banken meer geld vragen dan het werkelijke bedrag en dat we misschien beter het geld kunnen gaan inwisselen. Nu zie ik dat dat ook vrij veel geld kost. Dus wat kunnen we nu beter doen? Inwisselen of 'gewoon' daar gaan pinnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Pinnen kost ook extra als je dat in het buitenland doet. Dus het maakt niet veel uit. Het voordeligst is het om in één keer op te nemen wat je nodig hebt, dan betaal je het extra bedrag ook maar eenmalig. Meerdere keren een klein bedrag opnemen is duur.
Amadea
11 jaar geleden
De bank van wie jij een bankpas of creditcard hebt, berekent als kosten:
1. een vast bedrag per keer dat jij geld trekt (tussen de € 2 en € 4,50)
2. een percentage van het opgenomen bedrag onder de naam "wisselkoersopslag" (meestal 1%-2%) 3. (sommige banken bij creditcards) een extra percentage van het opgenomen bedrag (0%-4%)

Zeker bij het trekken van kleine bedragen, zijn de wisselkosten relatief hoog.
Maar dat geldt dus OOK: als je Engelse ponden koopt bij een bank.
Dan betaal je ook wisselkosten!

Hier zie je wat geld trekken uit de muur kost.
En wat het kost als je in winkels met je pas betaalt.
Mijn ervaring is echter dat je lang niet overal in winkels met je pas kan betalen.
Voor het betalen met een bankpas berekenen alle banken een "wisselkoersopslag". Sommige banken berekenen ook nog een vast bedrag per betaling met een bankpas (als je geen luxe pakketje hebt).

http://www.wisselkoersvaluta.nl/pond-engeland.php

Het hangt dus van je bank af en wat voor pasje je precies hebt.

Maar ik zou gaan voor het makkelijkste: Pinnen. Niet te weinig in een keer.
Die paar euro die dat scheelt,
scheelt je ook de zorgen van al dat contant geld mee te moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geldopname in Engeland uit een pinautomaat kost ook geld! De meeste banken rekenen daarvoor 4,50 euro ongeacht de hoogte van de geldopname.
Daarnaast wordt op de betaalrekening dan ook nog de wisselkoers verrekend maar dat dan altijd voordeliger dan wanneer je euro's naar ponden zou omwisselen.

In Engeland kun je niet overal met je Maestro Europas geld pinnen. De meeste ATM's accepteren alleen de Engelse bankkaarten en VISA.

Betalen in winkels kan echter bijna overal met de Maestro Europas. Daar zitten dan geen extra kosten aan behalve dan de koersverrekening. Deze manier is dus het goedkoopst.

Geldautomaten die wel Maestro accepteren vind je meestal bij de grotere supermarkten zoals Tesco, Mark & Spencer, Morrisons etc. en de meeste internationale bankkantoren.

Let op! Als je contant geld wilt pinnen uit een Engelse ATM dan vraagt deze op een gegeven moment of dat je de conversie (wisselkoers) direct wilt doen door de ATM of dat je dat door je eigen bank wilt laten doen.
Kies dan altijd voor de optie 'conversie door eigen bank'!!!! Dit is namelijk veel goedkoper. De Engelse bank hanteert nl. een veel ongunstiger Pound/Euro koers dan je eigen bank.
Ten tweede: Als je dan contant geld wil pinnen neem dan in ieder geval een groter bedrag op. Want op elke opname, of je nu 20 Pound of 200 Pound opneemt, wordt gewoon 4,50 berekend. En in Londen is 200 Pound helemaal niets....

Veel plezier daar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pinnen met rabopas kost 2,50 per transactie in Londen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sjonge appel, ik schrijf toch ook dat de MEESTE banken €. 4,50 rekenen. Die 2,50 van jou is nogal onmogelijk omdat het ATM tarief in Engeland alleen al 1,95 Pond is. Reken daar de wisselkoers plus provisie bij dan zit je al over die 2,50 van jou. Het pond staat nu op 1,17 euro excl.provisie. Daar moet dan nog de kosten voor je eigen bank bijgeteld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had in Londen echt nergens moeite om geld uit te muur
te trekken met mijn maestro bankpasje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in mijn antwoord Engeland in zijn algemeenheid genoemd. Londen is een internationale metropool waar zoveel mogelijk de wereldstandaard wordt nagestreefd. Daar is de Maestro betaalpas dan ook inderdaad algemeen erkend net als alle andere internationale bankpassen.
Anders wordt het als je buiten Londen in de rest van Engeland komt. Daar wordt nog heel chauvinistisch het eigen bankensysteem gehanteerd met meestal als enige internationale partner: VISA. De geldautomaten vermelden dan wel "all bankcards accepted" maar daar bedoelt men mee: Alle bankkaarten van ENGELSE en SCHOTSE banken worden geaccepteerd. Maestro wordt wel in alle winkels in heel Engeland en Schotland geaccepteerd waar je kunt pinnen.
Geldautomaten die maestro accepteren zijn herkenbaar aan het maestro logo erop.