zal de belastingdienst mij geloven als ik veel minder loon heb ontvangen als op de jaaropgave staat?

In 2012 ben ik mee overgenomen door een nieuwe eigenaar en de oude eigenaar moest mij in de afrekening het vakantiegeld en de verlofuren die ik over had uitbetalen. deze bedragen staan wel op de jaaropgave, maar ik heb het geld nooit van hem betaald gekregen. Ik heb het geld wel betaald gekregen van de nieuwe eigenaar, maar nu staat het dus op 2 jaaropgaven en moet ik ruim 1340euro huur en zorgtoeslag terug betalen omdat ik boven de huurtoeslaggrens kwam.
De oude werkgever had overal schulden (betaalde mij ook altijd te laat) en zit nu in schuldsanering en heeft een bewindvoerder.
Hoe kan ik aantonen dat ik dat geld niet ontvangen heb? Ik heb een afdruk gemaakt van de bijschrijvingen met zijn rekeningnummer en daar zijn over 2012 maar 3 betalingen te zien, waarvan 1 zelfs te laat was en van 2011 was.

het zou wel te gek zijn dat ik nu alles terug moet betalen omdat een vorige werkgever de lonen niet heeft betaald!
Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga naar de belasting toe, maak een afspraak op het kantoor in jouw omgeving. Neem alle bewijsstukken mee en ga een gesprek aan, neem eventueel ook een briefje van je nieuwe werkgever mee, waarin staat waarom hij dat bedrag heeft overgemaakt. Als jij met een eerlijk duidelijk verhaal komt, dan wordt je geholpen bij de belastingdienst.
fisbel
10 jaar geleden
Waarom geeft crea deze reactie niet als antwoord? Ik lees je reactie pas na mijn antwoord.

Antwoorden (2)

U moet sowieso een bezwaarschrift indienen omdat u de huurtoeslag moet terugbetalen. (zie de bron) De bewindvoerder van uw oude werkgever om herziening van de jaaropgave vragen is een mogelijkheid maar zal weinig kans van slagen hebben. De nieuwe werkgever kan niet anders dan de huidige jaaropgave verstrekken.

Voordat u het bezwaarschrift schrijft lijkt het me het beste om een afspraak te maken met de Belastingdienst – regiokantoor. Deze afspraak kan gemaakt worden via de Belastingtelefoon. Neemt u alle papieren die betrekking hebben op uw inkomsten 2012 mee. Op het belastingkantoor kunnen ze u hopelijk verder helpen met het opstellen van een bezwaarschrift.
Ook kunnen ze u hopelijk vertellen hoe de aangifte 2012 aangepast kan / moet worden.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt mij onwaarschijnlijk voor dat de uitbetaalde lonen en het vakantiegeld niet conform de jaaropgaaf zou zijn uitbetaald. Het komt mij zeer onwaarschijnlijk voor dat de nieuwe werkgever het achterstallige loon en/of vakantiegeld van uw vorige werkgever heeft uitbetaald en in zijn loonadministratie heeft verwerkt. Dat kan niet. Met het overleggen van uw bankafschriften komt u ook niet tot een overtuigend verhaal bij de bel.dienst. Uw verhaal gaat op vele fronten mank.
Probeer eerst van je oude werkgever alsnog een correcte jaaropgaaf te krijgen. Als dat niet lukt kun je (eventueel opnieuw) een aangifte inkomstenbelasting indienen over 2012. Je vult dan de bedragen in die daadwerkelijk zijn uitbetaald.
Het is verstandig om in aanvulling op die aangifte ook een brief te sturen naar het belastingkantoor in jouw regio: http://bit.ly/BDadrs. In die brief geef je uitleg over deze bijzondere situatie en vermeld je dat je daarom afwijkt van de gegevens op de jaaropgaaf.
Voor de toeslagen die je moet terugbetalen, kun je het beste even bellen met de BelastingTelefoon (0800-0543). Een collega bekijkt dan of uitstel van betaling mogelijk is of dat er bezwaar aangetekend moet worden.

Met vriendelijke groet,

Stan
Webcareteam Belastingdienst