Waarom is het controlegetal bij de IBAN voor dezelfde bank steeds anders? Relateert het niet naar de bank zélf?

Ik controleer steeds de ingevoerde nummers voor het financiele systeem. Hierbij valt op dat ieder nummer met NL begint, logisch, en daarna een getal en dan de afkorting van de bank. Waarom zijn de twee cijfers na NL steeds anders?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Het controlegetal wordt verkregen door
- de rekeningidentificatie te nemen
- er de landcode achter te plaatsen
- alle letters te vervangen door hun positie in het romeinse alfabet, met als basispositie het begincijfer 9 (d.w.z. beginnen bij 10 met A=10, B=11...Z=35)
- twee nullen toe te voegen aan het einde
- dan de rest te nemen van de deling van het zo bekomen getal door 97.
- deze rest van 98 af te trekken om het controlegetal te krijgen

Hierdoor ligt het controlegetal dus niet per bank vast..
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het voorbeeld er even bij gezet dan is het nog te snappen ook maar je antwoord is een plus waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ingewikkeld gedoe. Maar dan snappen we het in ieder geval. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
daarvoor werden de bankrekening-nummers gecontroleerd dmv de elfproef (11-proef).
Makkelijker kon men het niet maken, wel moeilijker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef