Hoe bereken je je (netto) 'maandsalaris' als je per 20 dagen WW krijgt?

De WW wordt uitgekeerd per 20 werkdagen, maar hoe reken ik dat om als naar netto maandsalaris (dus per kalendermaand) wordt gevraagd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat hang er -klinkt misschien vreemd- van af hoe je een maand ziet. Je kunt dat zien als 1/12 van een jaar, je kunt kijken naar het aantal dagen van de individuele maand, je kunt rekening houden met het aantal werkdagen per individuele maand of je kunt rekenen met het gemiddelde aantal werkdagen per maand. Verder wordt er in berekeningen wel eens (voor het gemak) gerekend met 360 dagen per jaar. Kortom, maak er maar wat van.
In het geval van de WW zou ik uit gaan van het volgende: de WW gaat over werkdagen. Over het algemeen zitten er 261 werkdagen in een jaar. Dan is het WW-jaarinkomen dus 261/20 x het periodebedrag. Deel dat door 12 en je hebt een maandbedrag (voor wat het is).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20 Werkdagen is één 4 wekenperiode. Er zitten 13 periodes in één jaar. Vermenigvuldig met 13 en deel de uitkomst door 12, dan heb je je maanduitkering.
jc54
11 jaar geleden
Er zijn groene 4 wekentabellen (voor inkomsten uit niet tegenwoordige arbeid) door de belastingdienst opgesteld. Deze zijn daar te downloaden. Daaruit blijkt de in te houden loonheffing in het systeem van het 13 periodenjaar (naast de maandtabellen).