ik wil graag 7 maanden 100 extra sparen maar ik kan dan 7 maanden geen kleding kopen is dat te doen?

dus kan ik met de kleding die ik nu heb 7 maanden uitkomen? of moet je echt vaker nieuwe kleding wil daarna weer sparen voor iets en wil dus graag maar twee keer per jaar nieuwe kleding kopen is dat te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat wil prima. Ik weet zeker dat je genoeg kleding in je kast hebt liggen.
Zo word je juist creatiever, je gaat nieuwe combinaties maken met wat je al hebt.

En waarom koop je vaak iets nieuws? Omdat je het mooi vind, omdat het in de aanbieding is, maar vraag je eens goed af, heb je het echt nodig?
Het antwoord is 9 van de 10 keer nee.
Koop alleen iets nieuws als er echt iets kapot is.

Je kunt ook rondkijken naar DIY projecten. Daarmee kun je bijvoorbeeld een oud saai shirt goedkoop omvormen in iets anders leuks, wat net nieuw lijkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kocht bijvoorbeeld vaak nieuwe T-shirts, maar bij mijn verhuizing kwam ik er achter dat ik echt heel veel T-shirts heb.
Dus die koop ik nu niet meer, want ik heb al genoeg.
Daarentegen zou ik wel een spijkerbroek kopen, als het in mijn budget voor die maand past. Want het is altijd lastig een goede broek te vinden, en ik heb er niet zoveel mee (oude broeken weggedaan die niet meer pasten).

Sowieso een tip: huishoudboekje. Ik gebruik zelf Excel, maar je kunt het ook gewoon opschrijven.
Voor elke maand een kolom inkomsten en uitgaven. En dan ALLES opschrijven, bonnetjes bewaren zodat je het kunt onthouden etc.
Dan kom je er heel snel achter waar je geld precies heengaat en waar je op kunt besparen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je gewend bent ECHT 100 euro per MAAND aan kleding uit te geven, zal het wel moeilijk worden. Ik geef nog geen twee tientjes per maand aan kleding uit (okee, ik maak alles zelf, dus eigenlijk aan stof) en heb al veel meer dan ik aan kan trekken......
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is even een omslag maken in je gedachtes, maar je weet waar je het voor doet (nieuwe laptop, en buffer opbouwen).
En wat ik zelf altijd doe, ik vermijd zoveel mogelijk de kledingwinkels. Kom je ook niet in de verleiding.
Maar mocht je er zijn en met iets in de hand staan, denk dan: heb ik dit echt nodig? Is er iets kapot dat dit vervangt? Heb ik liever dit nu, of zekerheid met mijn geld en een laptop later?
Ja, dat gaat uitstekend - mits je een goede basisgarderobe hebt, en eventueel zelf een keer een knoopje kunt aannaaien of een naadje repareren.

Eigenlijk is het voldoende als je van elk kledingstuk-type twee hebt voor warm en koud weer (dus twee lange broeken, twee t-shirts, twee jurkjes, twee paar schoenen, twee truien met lange mouw, een vest, , twee korte broeken of rokken, een zomer- en een winterjas en natuurlijk een pyjama. De rest is feitelijk overbodige luxe. (Even buiten sokken en ondergoed gerekend, maar ook dat gaat wel een tijdje mee, en je hebt er vast meer dan 2 van elk).

En als je zorgt dat je alles onderling kunt combineren, heb je net als vrouwen vroeger een basisgarderobe, waarvan je jaarlijks maar 1 of 2 stukken hoeft te vervangen. (Al was de kwaliteit van de kleding toen natuurlijk minder 'wegwerp'.)

Let maar eens op : je draagt 90 % van de tijd maar 10 % van je kleding. Wees daar zuinig op, en je kunt er zeker een jaar mee toe. (Vijf jaar zoals vroeger valt met de belabberde kwaliteit tegenwoordig niet mee. Dan moet je je eigen kleding maken).

Vind je het moeilijk om niet regelmatig iets nieuws te hebben, spaar dan iets minder - bijvoorbeeld vier maanden, koop de vijfde wat leuks, en spaar dan weer vier maanden. Heb je over 8 maanden het gewenste bedrag bij elkaar . En : hou jezelf te allen tijde aanbevolen voor afdankertjes van vriendinnen en familie ; voor je het weet heb je deze 7 maanden meer nieuwe kleren dan je daarvoor ooit gehad hebt - voor niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Laatste alinea is ook een goed idee, dan heb je iets leuks in het vooruitzicht :)