Waar komt het dollar teken vandaan? $ $ $ ?

Aub Geen link naar wikipedia, dat heb ik al gelezen en daar staan 3 mogelijke antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Er zijn veel verschillende theorien over het onstaan van het dollar teken. De meest ge-accepteerde oorsprong van het dollarteken is de afkorting voor mexicaanse peso's Ps. De S werd langzamerhand over de P heen geschreven, zodat het langzaam maar zeker op $ begon te lijken. Rond de jaren 70 van de 18de eeuw werd het teken voor het eerst gebruikt en in 1785 werd de dollar als munteenheid aanvaard.

Sorry, het zal niet echt duidelijker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niks, bedankt voor de moeite :) +1

Andere antwoorden (2)

eeee.........volgens mij .......... uit Amerika .....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het antwoord van japanner dus niet.
Euro (€), dollar ($), yen (¥) en pond (£): waarom hebben geldtekens één of twee strepen?

De gewoonte is in Amerika ontstaan. Daar schrijven ze $ als ze één dollar bedoelen. Dat rare geldteken danken de Amerikanen weer aan de Mexicaanse peso, vóór de dollar een wettig betaalmiddel in de Verenigde Staten. De afkorting daarvoor op de rekeningen en dergelijke was PS. Na verloop van tijd kortten mensen dit weer af door een S te schrijven met daar doorheen de poot van de P: de $ was geboren. Een streep door een valutateken werd daarna door veel andere landen overgenomen. De euro heeft er zelfs twee, om de 'stabiliteit' van de munt te benadrukken. De horizontale streep door het teken van de Britse punt (£) is een stilistische afbeelding van een weegschaal, maar hij staat ook voor evenwicht en stabiliteit. Een paar landen hebben die streep overgenomen. Het mooiste teken is die van de kip, de munteenheid van Laos: K.

Toegevoegd na 1 minuut:
₭ is het valutateken van Laos. Streepje door de K.
Bronnen: