Een aantal inkomsten wordt niet gezien als inkomen en hoeft daarom niet afgedragen te worden aan de boedelrekening. Hieronder vallen onder andere: ontvangen kinderbijslag, kinderkorting, bijzondere bijstand, studiefinanciering en de tegemoetkoming studiekosten.

Gedurende de wettelijke schuldsaneringsregeling is het in beginsel niet toegestaan om een auto te bezitten of op naam te hebben. Maar de rechter-commissaris kan in twee gevallen een uitzondering hiervoor maken:
• indien er sprake is van een medische indicatie. Je dient daarvoor een originele recente medische verklaring van je behandelend arts aan de bewindvoerder te overleggen.
• indien de auto nodig is voor het werk. Je werkgever dient een verklaring op te stellen waaruit blijkt dat de auto noodzakelijk is voor het uitoefenen van je werk en/of de bereikbaarheid van je werk.

Verder mag je goederen die niet bovenmatig zijn en die je al had op het moment dat je werd toegelaten tot de schuldsanering behouden.
Amadea