Kan je een cosmetische neuscorrectie vergoed krijgen als je kan aantonen dat je eronder lijdt?

Hiermee bedoel ik een heftige vorm van body dysmorphia (obsessief gedrag over een lichaamsdeel): "Wie aan deze aandoening lijdt, heeft doorlopend onvrede met zijn lichaam, doordat hij overtuigd is van een mankement of afwijking. Soms ontstaat hierbij de angst om op grond van het uiterlijk afgewezen te worden. De seksen hebben andere manieren om met hun vermeende gebreken om te gaan, maar bij beide treedt veelal verlegenheid en teruggetrokkenheid op. In ernstige gevallen kan suïcidaal gedrag optreden".
Mijn zorgverzekering vergoed dit niet maar wellicht is er een andere manier.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Erna55
4 jaar geleden
Wanneer je lijdt aan body dysmorphia ( zoals je zegt) , dan zul je daarvoor behandeld moeten worden. Ga naar je huisarts en laat je verwijzen naar een passende hulpverlener.
TurfGraver
4 jaar geleden
Een neuscorrectie is in dat geval niet de oplossing maar behandeld worden voor het obsessief gedrag.

Antwoorden (1)

Nee. In het geval van morfodysforie kan psychiatrische hulp vergoed worden door een ziektekostenverzekering, maar onnodige chirurgische ingrepen niet. Het lijden komt door de psyche en niet door de uiterlijke verschijning.

Het blijkt zelfs in gevallen dat mensen met morfodysforie die zelf plastische chirurgie kunnen betalen daar altijd mee door blijven gaan, omdat het nooit geheel wordt zoals zij in hun vertekend zelfbeeld willen hebben.