Bestaan er betrouwbare uitzendbureaus?

Ik word niet voorgedragen voor banen waar ik 100% geschikt voor ben om allerlei onzinnige redenen, en vanwege mijn leeftijd (50) vermoed ik dat hier sprake is van leeftijdsdiscriminatie, maar dat zullen die bureaus natuurlijk nooit toegeven. Zijn er uitzendbureaus die wel betrouwbaar zijn (met name in Gelderland en/of Utrecht)? En waar zou ik hierover kunnen klagen, behalve bij de Alg. Bond van Uitzendbureaus?
Ik heb me al eens ingeschreven bij een seniorenuitzendbureau, maar hoorde na inschrijving nooit meer iets van hen, terwijl ik een gangbaar beroep heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Antoni
11 jaar geleden
Als je "nooit meer iets hoort" van een uitzendbureau, dan moet je zelf contact opnemen! Bel of mail iedere dag met de vraag, of er al werk is gevonden! Houd contact! Dan "vergeten" ze je niet en gaan ze meer moeite voor je doen!

Antwoorden (4)

Een zeer bekend verschijnsel, daar weet ik ook alles van. Uit ervaring kan ik vertellen dat een uitzendbureau in een kleine plaats betrouwbaarder is dan een vestiging van diezelfde organisatie in een grote stad. Op zo'n stadsvestiging zitten vaak jonge starters die zomaar kunnen besluiten dat jij met je betrouwbare ervaring te duur bent en dat iemand die net van school komt geschikter is. Terwijl een (hè, hoe heet zo iemand nou ook al weer, ik kan er niet op komen) in een kleine plaats uitgaat van de persoon die jij bent en welke werkplek voor jou geschikt is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een intercedent, dat is het woord!
Amadea
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Eeen uitzendbureau is afhankelijk van opdrachtgevers die bepalen wat ze willen hebben en hoeveel ze er voor willen betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook jonge starters worden begeleid door ervaren intercedenten.
Amadea
11 jaar geleden
Vandaar dat ik na anderhalf jaar thuis zitten nog steeds geen werk heb. Zo wat worden die goed begeleid... Je moet werken tot je 67ste, maar zodra je boven de veertig bent kan je niet meer aan de slag komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een vooroordelen, waar ik werk word je zo aangenomen als je als vrouw boven de 40 bent! En je hoeft die begeleiding toch niet altijd te zien?
ronron1212
11 jaar geleden
Amadea ik ben 61 en net een andere baan aangenomen waar een wil is is een weg. Ik heb ook gewoon gesolliciteerd.
Amadea
11 jaar geleden
Wel ja, vanwege vooroordelen maak ik hetzelfde mee als vraagstelster. Voldoe volkomen aan de eisen die in de vacature gesteld zijn, heb een goede sollicitatiebrief erheen gezonden (de reïntegratiecoach die ik twee jaar geleden had bevestigde dat daar niets aan mankeert) en de volgende dag krijg je een algemene afwijzing van het uitzendbureau dat andere kandidaten beter aan het profiel voldoen. Je krijgt überhaupt geen kans! Geschikte vacatures buiten een uitzendbureau om zijn vrijwel niet te vinden. Hoe moet je dan een andere baan vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij bepalen de werkgevers nog steeds wie ze langs willen komen. Hier mocht een collega van de post niet solliciteren naar mijn andere baan omdat ze geen Engels sprak en dat zou de eis zijn van mijn andere werkgever. Ik ga dus naar de werkgever en bespreek de situatie, ze hebben haar Nederlands gekeurd en ze is aangenomen. De werkgever stelt een eisenlijstje op waar het uitzendbureau iemand bij zoekt. Ik zou niet weten waarom ze jou niet zouden sturen terwijl de werkgever jou wil hebben, wat is het voordeel van het uitzendbureau? Een branche waar het momenteel het allerslechtste gaat? Er is gewoon weinig werk en dan vliegen de uitzendkrachten er als eerste uit. Zoals jij praat over 'k;leine uitzendbureau's in dorpen' en jonge mensen: dat vind ik een vooroordeel. Zoiets mag je pas zeggen nadat je een landelijk onderzoek hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, we zitten kennelijk in het zelfde schuitje. Toch ben ik wel blij te lezen dat het de opdrachtgevers zijn die beslissen, en dat uitzendbureaus er geen belang bij hebben ons niet op gesprek te sturen.
Ik ga maar eens aan de open sollicitaties beginnen: dat schijnt een zwaar onderschat middel te zijn om aan een baan te komen!
Jij (en iedereen die naarstig een baan zoekt) heel veel sterkte!
Amadea
11 jaar geleden
Kijk eens wat ik nou lees onder een vacature van een uitzendbureau; ze worden dus zelfs arrogant...
"Indien u niet aan bovenstaande eisen voldoet en toch reageert, nemen wij geen contact met u op".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet zo gek Amadea als je weet hoeveel idioten overal op solliciteren omdat ze MOETEN solliciteren. Ik sprak een directeur van een basisschool waar mensen solliciteren op een vacature terwijl ze 200 km verderop wonen en als hij dan vraagt hoe ze denken dat te gaan doen dan is het antwoord: oh jullie regelen toch wel een huis voor mij? Dan heb ik het nog niet eens over de mensen die niet eens een pabo opleiding hebben. Verder: nooit iets gelezen over hoe uitzendbureau's omgaan met discriminatie? Als degene die personeel zoekt tegen het uitzendbureau zegt dat die geen turken of marokkanen wil dan luisteren die uitzendbureau's daarna. Dat verzinnen ze echt niet zelf, ook niet waarom ze jou dus niet uitzenden. Dat willen die bedrijven niet. Hier is van de week een man van bijna 60 aangenomen!
Het heeft weinig met betrouwbaarheid te maken. Wel mat vraag en aanbod.Het UZB zit als tussenpersoon, en als de werkgever vraagt naar personeel met bepaalde eisen, dan kunnen zij geen ander personeel voorstellen (of iig niet te vaak) zonder die werkgever als klant kwijt te raken.
Als uw bakker steeds met wit brood aankomt, terwijl u om bruin vraagt, zoekt u ook een andere bakker
anneliez
11 jaar geleden
Uitzendbureau's zeker de grotere zijn echt wel betrouwbaar maar zij zijn afhankelijk van welke opdrachtgevers er zijn en wat die willen in huren en wat ze er voor willen betalen. Er is momenteel bij uitzendbureau's en ook bij normale vacatures weinig vraag naar oudere omdat die volgens de werkgevers te duur zijn van daar ook de stijging van oudere die in de ww komen.
ronron1212
11 jaar geleden
Een uitzendbureau wat aangesloten is bij de ABU heeft een convenant gesloten dat men niet aan leeftijdsdiscriminatie doet.
Probleem alleen is, bewijs maar eens dat het de reden van niet aanbieden van werk is.
Dat zal men nooit hard op zeggen, terwijl misschien het soms wel zo is.

En bij geschikt zijn voor: Dat is ook voor jou een persoonlijk referentie kader. Jij kan overtuigd zijn van je kunnen, maar weet niet welk indruk de intercedent van jou had.
Misschien was de intercedent niet echt te spreken over jou persoonlijkheid en indruk die je achterliet ondanks de goede papieren.

Vergeet niet dat buiten op papier en qua opleiding geschikt zijn, ook andere zaken belangrijk zijn voor het maken van een match.
Ik heb ook wel kandidaten gehad die heilig overtuigd waren van het feit dat zij geschikt waren, maar die of enorm arrogant, eigenwijs, verlegen, onverzorgd, of juist een aantal competenties misten.