Is het factuurnummer hetzelfde als ls een rekeningnummer dat je opschrijft bij een overschrijving?

7 maanden geleden
in: Bankieren
1.3K
TurfGraver
7 maanden geleden
Waar opschrijft?
Een factuurnummer is niet het zelfde als een rekeningnummer.
ronron1212
7 maanden geleden
Het factuurnummer is een speciaal nummer dat op de factuur moet staan. Het is per bedrijf een uniek nummer factuurnummers moeten van de belastingdienst oplopend zijn.
Amadea
7 maanden geleden
Er zijn nog mensen die overschrijfformulieren invullen, TurfGraver, omdat zij niet internetbankieren.
TurfGraver
7 maanden geleden
En waar op die overschrijfformulier vullen ze dan die factuurnummer in Amadea?
Toch niet bij rekeningnummer?

Antwoorden (2)

Nee, een factuurnummer is iets van de administratie van een bedrijf.

Als je als bedrijf net begint en je schrijft je eerste factuur, dan geef je die bijvoorbeeld nummer 001.
De volgende is dan 002, etc.

Bij mij op het werk gebruiken ze de volgende codering om dingen makkelijk terug te vinden. (jaartal)(maand)(dag)(initialen persoon)(nummer)
7 maanden geleden
SentWierda
7 maanden geleden
Vaak wordt het door een bedrijf losgekoppeld, de persoon (debiteurnummer) en het factuurnummer. Dan vermeld je bij een overschrijving: debiteurnummer en factuurnummer.
Ja, en nee, het hangt er van af. Er zijn twee soorten rekeningnummers.

Een aannemer heeft bij jou een verbouwing uitgevoerd. Hij stuurt je de rekening voor het werk dat hij gedaan heeft, dus de optelsom van de kosten van arbeid en materialen, en de BTW. Op die rekening staat ergens bovenaan een (rekening)nummer, maar we hebben het vaker over een factuur met een factuurnummer.

Dat geld moet jij dan overschrijven naar zijn bankrekening, en die bankrekening heeft een bepaald nummer: een rekeningnummer (IBAN). Net zoals een huis een huisnummer heeft. Dat rekeningnummer staat vaak onderaan de factuur.

Op de overschrijvingsopdracht moet je in elk geval aangeven wie de begunstigde is, dus wie het geld op welke rekening moet ontvangen, en normaal schrijf je bij “omschrijving/betalingskenmerk” ook op waar de betaling voor bedoeld is: namelijk voor het voldoen van de rekening (de factuur met factuurnummer zus en zo).

Een overschrijving moet dus altijd twee rekeningnummers bevatten, namelijk van de betaler (staat al vooringevuld) en van de ontvanger, en voor een soepele verwerking zet je er het factuurnummer bij (hij kan soms meer dan één klant hebben die Jansen heet, maar het factuurnummer is altijd vast gekoppeld aan de uitgevoerde opdracht bij die éne Jansen).
7 maanden geleden