ik heb een 0-36 uren contract. mijn baas heeft vanaf 1 februari geen uren voor mij. moet hij mij doorbetalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het antwoord is niet zoo eenvoudig.

Deze is afhankelijk van hoeveel uren je de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt.
Of het contract ouder is dan 6 maanden
En het feit dat er geen uren meer zijn en je niet meer wil oproepen houdt ook niet in dat het contract vervalt.

Indien je dit contract al langer dan drie maanden hebt, heb je recht op het gemiddeld aantal uren wat je die drie maanden hebt gemaakt. Dat heet rechtsvermoeden.

IS het contract ouder dan 6 maanden dan heb je al weer meer rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt een zgn nul-urencontract wat inhoudt: geen werk, geen geld. Helaas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een nul uren contract bouw je rechten op. Werk je regelmatig heb je recht op werk of salaris.
Dat is mogelijk; het hoeft niet maar het kan wel. Zie hieronder. De tekst is geschreven vanuit het werkgeversperspectief maar afhankelijk van de hoeveelheid gewerkte uren tot nu toe kun je het antwoord afleiden. Stel wel vast of je CAO niets anders hierover zegt.

"Met het nul uren contract sluit de werkgever een arbeidsovereenkomst met de werknemer, maar legt hierin geen vast aantal te werken uren vast. In plaats daarvan, staat in het 0 uren contract een clausule waarmee u de werknemer flexibel op kunt roepen.

De eerste zes maanden kunt u de werknemer betalen naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt de werknemer meer rechten. De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen.

Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat deze in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden.

Er zijn –in afwijking hierop- wel cao`s die de loonbetalingsplicht voor een onbepaalde tijd uitsluiten. Check dus uw cao.

Nul uren contract is een gewoon contract
Het nul uren contract is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd.

• Een nul uren contract voor bepaalde tijd eindigt op de datum die u met de medewerker afspreekt.

• Een oproepmedewerker heeft, net als ieder andere medewerker, bescherming van het ontslagrecht.

• Als u een medewerker met een nul uren contract niet meer oproept, betekent dat niet dat het contract automatisch beëindigd is. "

Toegevoegd na 39 minuten:
Ter aanvulling:
"Volgens de wet bestaat er na drie maanden een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden indien de werknemer min of meer VAST en REGELMATIG werd opgeroepen (bijvoorbeeld iedere zaterdag). Het is dan in principe alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan zou de werknemer zich kunnen beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen."

Toegevoegd na 1 uur:
Zie wel BW 7: 628, lid 5. De bepaling bij 'ter aanvulling' kan voor de eerste 6 maanden van de arbeidsovk worden uitgeschakeld, mits schriftelijk overeengekomen
Computoon