Moet ik mijn studiefinanciering terug betalen? (zie omschrijving aub)

Hoi,

Ik krijg vanaf 25 september 2012 studiefinanciering (ben toen 18 geworden, Ik zit nu in het 2de jaar van mijn opleiding.

Ik heb nu (8 januari 2013) nog geen rekening gekregen of iets dergelijks voor het betalen van lesgeld.

Ik heb het aan mijn ouders gevraagd, en die denken dat dit betekent dat ik helemaal geen lesgeld hoef te betalen voor school dit jaar.

(Mijn ouders weten het ook niet zeker aangezien ik de eerst hier ben die 18 geworden is).

Betekent dit dan dat ik al mijn ontvangen studiefinanciering terug moet gaan betalen of heb ik dat fout?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dag gast

op de site van DUO staat onder het kopje Particulier - Lesgeld:

Niet iedereen hoeft lesgeld te betalen. Hieronder lees je welke situaties mogelijk zijn.

Niet betalen
Je hoeft geen lesgeld te betalen als je achttien bent geworden ná 1 augustus 2012 of als je vóór 1 oktober 2012 bij je opleiding wordt uitgeschreven.

Wel betalen

Je moet voor het schooljaar 2012-2013 wel lesgeld betalen als je op 1 augustus 2012 achttien jaar of ouder bent én als je op of na 1 oktober 2012 als voltijdstudent ingeschreven staat aan:
■een mbo-opleiding of
■een vavo-opleiding die door de gemeente wordt bekostigd.
Hoe je kunt betalen en hoe het werkt als iemand anders voor jou wil betalen, lees je onder Hoe en wanneer betalen.

Uit jouw vraag maak ik op dat voor jou de eerste situatie geldt, omdat je in september pas 18 bent geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De studiefinanciering die je krijgt, is niet alleen voor het betalen van lesgeld, maar ook voor (afhankelijk van je situatie) kamerhuur, aanschaf van leermiddelen e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat precies in je situatie, ik ben alleen in augustus 18 geworden. Ik krijg studiefinanciering en ik hoef geen lesgeld te betalen, omdat ik na 1 augustus 18 ben geworden. Ik doe een voltijds mbo niveau 4 opleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Griel, bedankt voor je reactie. Heb jij toendertijd al je ontvangen geld voor de studiebeurs terug moeten betalen, of heb je het ontvangen geld zelf kunnen houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, studiefinanciering gaat per kwartaal in, dus ik kreeg eind oktober 2012 voor het eerst uitbetaald. Ik zit nu in het tweede jaar. Het derde jaar moet ik wel lesgeld betalen. Ik mag al het uitbetaalde geld gewoon houden, mits ik binnen 10 jaar slaag voor mijn opleiding.