Ja hoor. En dat is verstandig, anders gaat je hele zaak door naar de rechter, die deurwaarders kan inschakelen & levert zeer grote kosten op:

[quote=http://www.zibb.nl/10214159/Financien/Financien-artikel/Incassobureau-inschakelen.htm]

6. Hoe gaat een incassobureau te werk?
Veel incassobureaus zullen in eerste instantie het minnelijke traject afleggen. Dat is gericht op een betalingsregeling met behoud van de klantrelatie. Dit traject start nadat de debiteur schriftelijk gewaarschuwd is dat er een incassobureau is ingeschakeld. Betaalt de debiteur niet binnen de aangegeven tijd, dan wordt hij eerst doorgelicht, hij kan failliet zijn, waarna het incassobureau diverse ingebrekestellingen stuurt en verzoekt binnen een aantal dagen te betalen. Dit traject duurt een aantal weken.

7. Wat als de minnelijke aanpak niet werkt?
Het minnelijke traject leidt in veel gevallen tot betaling. Door de inschakeling van een incassobureau beseft de debiteur meestal dat de crediteur er serieus werk van maakt. Mocht het bovengenoemde traject niet helpen, dan kunt u overgaan tot het juridische traject. Veel incassobureaus ondersteunen hun cliënten ook hierbij. De debiteur ontvangt dan allereerst een kennisgeving van rechtsvervolging, waarna een dagvaarding volgt. Voor dit laatste schakelt het incassobureau een deurwaarder in. Bij vorderingen tot 5000 euro komt het geschil voor de kantonrechter.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gezien het feit dat een incassobureau vaak erg moeilijk te negeren is lijkt het me dat mensen zich er zeker iets van aantrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen niet, en dat komt ze vaak duur te staan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste wel, enkele niet.
Je hoort juist de laatste tijd over meer van misstanden bij diverse incassobureaus, voor mijn gevoel maken mensen zich daar ook drukker over als voorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
extreem hoge incassokosten voor innend bedrijf is een heel veel voorkomende, onjuiste inningsmethodes etc
er zijn ook mensen die zoveel schulden hebben
dat ze door de bomen het bos niet meer zien.
op tv zie je ook vaak van die mensen die al maanden geen post openmaken en er liever niets van weten.

als wij zon brief krijgen betalen we altijd meteen. heel soms komt het voor dat we iets zijn vergeten en dan kan je beter meteen betalen, hoe langer je wacht hoe hoger het bedrag wordt.
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
ja dat is wel wat vreemd dan.
maar je weet natuurlijk nooit wat er met die mensen is.
maarja ze hadden dan beter een regeling met jou kunnen maken zodat ze misschien in termijnen ofzo iets konden doen.
Het hangt er ook vanaf om wat voor schuld het gaat en om wat voor/welk incassobureau.
Iedereen kan een incassobureau oprichten dus ze werken niet allemaal hetzelfde en sommige zijn niet betrouwbaar.
De deugende bureaus hebben zich verenigd in de NVI, Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen - zie de bron. Dat hebben ze gedaan juist omdat sommige bureaus een soort wild west-methodes hanteren.
Als de schuld echt bestaat en als het bureau deugt, dan kun je je maar beter wel wat aan trekken van zo'n bureau.
Meer informatie vind je bij de tweede bron: beschrijvingen van het traject, bekende problemen, tips en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist dat op een gegeven moment een betaling naar een incasso ging. Dus de dreigbrieven kwamen binnen, ik heb mij er niets van aangetrokken, omdat ik wist dat ik in mijn gelijk stond en zij dreigden met van alles wat zij toch niet mogen. Ik wist dit omdat ik zelf voor een dwk had gewerkt. Mensen worden door sommige incasso wel ten onrechte bang gemaakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een factuur, of desnoods een herinnering/aanmaning staat toch ook meestal "betalen binnen... (...zoniet...)" Als je het niet eens bent met de factuur dan kun je daarvoor altijd nog contact opnemen met de leverancier, zoniet dan ben je gewoon verplicht om binnen die termijn te betalen en dan denk ik niet dat je dan nog een incassobureau kan negeren.

Toegevoegd na 53 seconden:
Als je dan niet betaalt, bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt van de persoon af. Indien je een klant hebt die niet in financiele problemen zit is deze al snel geneigd na een aantal incassobrieven toch maar te gaan betalen. Dit geldt niet voor klanten die al in zwaar weer zitten of erger al in de schuldsanering zitten. Bij deze klanten zal het incassobureau vaak weinig succes hebben. Ik denk ook dat (helaas) het grote publiek steeds meer in de gaten krijgt dat een incassobureau geen bijzondere bevoegdheden heeft en dat niet betalen, zeker bij kleine bedragen, vaak geen consequentie zal hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien alleen de mensen,die er nog niet eerder mee te maken hebben gehad en niet beter weten, dan dat ze te goeder trouw zijn.