studeren op je 41ste hoe pak je dit goed aan vooral ook financieel?

Ik ben net 41 geworden en wil graag gaan studeren, zelfs als ik toen al heel jong was wou ik studeren maar financieel was dit onmogelijk mijn moeder heeft mijn 3 zussen en 2 broers alleen opgevoed met een job als poetsvrouw dat zegt denk ik genoeg!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat kan alsnog, mits de studie gericht is op je toekomstige beroep. Dan kun je de kosten zelf voorschieten. Aan het einde van het jaar kun je via de belastingdienst bij je aangifte inkomstenbelasting de aftrekpost "studiekosten" opvoeren. Wanneer je over het drempelbedrag komt van 250 euro (in 2013) kun je alles boven 250 euro opvoeren en aftrekken van de belasting. Dit kan tot een maximum van 15.000 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben jammer genoeg niet volledig geweest sinds een jaar ben ik op invaliditeit en wil universiteit volgen maar moet natuurlijk wel betaalbaar blijven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belastingtechnisch is het betaalbaar, alleen moet je het voorschieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je: gericht is op je toekomstige beroep? Dat is toch elke studie wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet elke studie: het moet echt leiden tot werk. Een hobbymatige studie, leidt niet tot werk. Bijv. een cursus vingerverfen (noem maar iets) zal niet aftrekbaar zijn, tenzij je kan aanmerken dat je creatief therapeut bent en dit dus een bijscholing is. Het gaat dus om de motivatie erachter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke op die manier dus, nu snap ik hem ;)
Ja dat kan je doen naast je werk kan je een opleiding volgen of studeren en de studiekosten opvoeren bij je belasting aangifte. Je kunt ook proberen via je werkgever een opleiding vergoed te krijgen.
ronron1212
11 jaar geleden
Studeren is niet goedkoop. Per jaar betaal je rond de 1800 euro collegegeld en daarnaast zul je nog boeken en dergelijke moeten aanschaffen. Boven de 30 jaar heb je geen recht op studiefinanciering, dus je zult het zelf moeten bekostigen. Of je dat financieel kunt redden, hangt natuurlijk af van je financiële situatie. Het is belangrijk dat je erover nadenkt of je dat kunt redden of niet. Is het de bedoeling dat je na de studie een beroep gaat uitoefenen in die richting? Hoe groot zijn dan je kansen op een baan, gezien je leeftijd en mogelijke eerdere ervaringen? Als die kansen niet zo groot zijn, dan kun je je studie dus niet achteraf terugbetalen, tenzij je op een andere manier aan inkomsten komt natuurlijk. Om hier achter te komen, zou je contact kunnen opnemen met een studieadviseur van de opleiding die je in gedachten hebt.

Uit je reactie op een ander antwoord, begrijp ik dat je afgekeurd bent en dus momenteel niet werkt? Een studie naast een baan kan namelijk lastig zijn, omdat Nederland heel erg ingesteld is op een 9-5 werkdag, maar ook een 9-5 studiedag. Er worden maar weinig colleges 's avonds gegeven en als er al colleges worden gegeven, zijn vaak voorzieningen als de kantine en de onderwijsbalie, waar je vragen kunt stellen, gesloten om die tijd. Maar als je niet werkt, dan heb je dat probleem ook niet natuurlijk.

Het is wel belangrijk dat je ook even checkt wat de gevolgen voor een eventuele uitkering zijn, als je weer begint met studeren. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar je wordt afgekeurd op grond van hoe je situatie nu is. Als je dan een studie afgerond hebt, kun je in theorie misschien wel aan het werk in dat werkveld (afhankelijk van je situatie natuurlijk) en dan kan het zijn dat ze je niet meer volledig afkeuren. Op zich fijn natuurlijk, maar als je vervolgens geen baan kunt vinden, is dat een beetje lastig.. Maar zoals ik al zei, ik weet niet precies hoe dat zit.

Een duidelijk antwoord kan ik je dus niet geven, maar ik raad je wel aan om eens met een studieadviseur te gaan praten. Op sites van hogescholen en universiteiten kun je vaak wel e-mailadressen vinden van deze mensen. Zij kunnen je waarschijnlijk beter helpen.