Als je een bankbiljet uit geeft in een winkel, en hij blijkt vals, mag het winkelpersoneel het dan innemen ? Zonder compensatie !

Naar aanleiding over de vraag over vals geld naar de bank brengen . Ik heb het nog niet meegemaakt en ik verwacht dat het winkelpersoneel je het valse briefje terug geeft.

Maar als ze dat niet doen, "bestelen" ze je dan? Of plegen ze een strafbaar feit als ze het teruggeven?

Toegevoegd na 2 minuten:
HET blijkt vals ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als een winkelier vals geld krijgt en dit later ontdekt wordt het niet vergoed. Als een winkelier ontdekt dat een biljet vals is moet de winkelier het geld weigeren en de aanbieder aanraden ermee naar de politie te gaan. Het biljet in beslag nemen mag niet.

Andersom was er in 2007 het bericht dat supermarkten het valse geld dat pas later werd ontdekt weer terug probeerden te geven aan andere klanten omdat ze dot niet vergoed kregen. Een kwalijke zaak.

Als de winkelier vermoed dat de klant niet ter goede trouw handelt wordt de winkelier aangeraden om de politie in te schakelen. Alleen de politie mag iemand aanhouden en het geld in beslag nemen.

Deze informatie staat op de website van de rabobank, dus lijkt me wel betrouwbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. De bank zelf zal het geld wel inhouden. Als je het probeert te wisselen en ze kunnen aantonen dat je dit bewust doet kan je 9 jaar cel riskeren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik haal misschien wat door elkaar. De straf op het uitgeven van vals geld is waarschijnlijk 3 maanden tot 1 jaar, tenzij je zelf het geld maakt en in omloop brengt (en wordt gesnapt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jij bent de eigenaar, als het winkelpersoneel ziet dat het vals is, moeten ze het weigeren en weigeren betekent dat ze het aan de eigenaar moeten teruggeven...

Nee ze weigeren het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen ook de politie bellen, want met het uitgeven van een vals biljet pleeg je een misdaad. Dus ik zou daar niet zo op vertrouwen dat ze het zomaar terug geven. Het is zelf zo als je een vals biljet opstuurd naar DNB en het blijkt vals dat je kan fluiten naar je geld, want ze compenseren deze dus niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misdaad=strafbaar feit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel. Alleen zou het als het een briefje van honderd euro is, geen honderd euro waard zijn. Maar ze zijn na vernietiging verplicht je de waarde van het papier teug te betalen meen ik te hebben gelezen... Maar 100% zeker weet ik dit niet hoor :-P.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even meerdere sites onderzocht, over het algemeen staat overal hetzelfde. Ik heb het even in een antwoord gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie jouw antwoord niet , meesleepbeest !
Vals geld wordt in beslag genomen, dit mag niet in omloop zijn! Misschien krijg je alleen compensatie als je bij de bank geld pint en kunt aantonen dat je het uit de pinautomaat hebt verkregen, maar die kans is heeeeel klein want dit wordt goed gecontrolleerd.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar een winkelier kan toch niet echt bewijzen dat het geld echt vals is ? En hij is toch ook klantgericht. Ik heb wel eens gezien dat een controlemachine een biljet niet accepteerde maar dat de klant het geld terugkreeg.
amc
14 jaar geleden
Dan heeft de klant geluk gehad. Als je erop staat komt de politie erbij, die neemt het in beslag en stuurt het ter verificatie naar de Nederlandse Bank. als blijkt dat het biljet toch echt blijkt te zijn, krijg je het terug.