Je kan een afspraak maken met maatschappelijk werk. Maar ook het Leger des Heils helpt soms bij schulden, net als Humanitas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel verenigingen aangesloten bij de NVVK (Vereniging Voor Schuldhulpverlening en sociaal bankieren), op de website van de NVVK worden ze geordend per gemeente aangegeven. Daarnaast kun je ook gewoon aankloppen bij de Sociale Dienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn nog meer mogelijkheden. personen die zich op vrije titel inzetten voor hun medemens.
ze komen ook regelmatig in het nieuws (tros "opgelicht"), omdat ze niet zo heel erg behulpzaam waren en achteraf veel geld in eigen zak gestoken bleken te hebben. de hulpzoekende hulpeloos achter latend.

mocht je hulp zoeken, ga dan toch liever naar de gemeentelijke kredietbank of via maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als dat boetes/problemen met de overheid zijn, blijken die soms na een tijdje toch op te lossen te zijn.
@gast, dan raad ik je aan een afspraak te maken met maatschappelijk werk, al je spullen/papieren mee te nemen en daar je verhaal te vertellen.
sociaal maatschappelijk werkers weten heel veel en als je een goeie treft, zal je blij zijn (mijn ervaring).
succes!
Bij wet is schuldhulpverlening verboden, behalve:
• door gemeentelijke kredietinstellingen, of organisaties die door de gemeente aangewezen zijn om dat werk te doen
• advocaten
• WSNP-bewindvoerders
• en andere bijzondere groepen: curatoren, notarissen, deurwaarders, registeraccountants en accountants-administratieconsulenten

Schuldhulpverlening mag ook 'om niet', dus gratis, aangeboden worden, maar dat heeft als nadeel dat als het mislukt, dat je niet door kan stromen naar de wettelijke schuldsanering.

Buiten deze groepen om is schuldhulpverlening verboden. Dus ongeacht of de organisaties lid zijn van het NVVK of gecertificeerd zijn volgens de NEN-normen, het mag niet. Als je er toch gebruik van maakt is het probleem niet alleen dat je niet weet of je wel goed geholpen wordt, maar het is ook niet mogelijk om een aanvraag voor de wettelijke schuldsanering (WSNP) te doen mocht het traject mislukken. Wees dus gewaarschuwd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel: er wordt al jaren gesproken om andere organisaties toe te staan schuldhulpverlening aan te bieden. Maar de minister en de Tweede Kamer hebben hier nog geen beslissing over gemaakt.