Mijn ex is failliet gegaan en mijn partner alimentatie is door hem stopgezet, worden de rollen nu omgedraaid?

Mijn ex is deze maand failliet gegaan. Tot nu toe betaalde hij mij alimentatie volgens het convenant, op basis van een berekening door de advocaat. Ik heb nog vijf jaar recht op alimentatie. Als hij nu geen werk meer vindt en dus niet op zijn oude inkomensniveau uitkomt of zelfs op uitkering niveau komt, loop ik dan kans dat ik hem moet gaan betalen? Hij heeft wel een samenlevingscontract met zijn nieuwe partner. Zelf ben ik single.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uit je vraag maak ik op dat jullie in goed overleg met EEN advocaat de scheiding hebben geregeld, want als jullie het niet eens waren dan hadden jullie ieder een advocaat gehad en had de rechter (op basis van een Tremaberekening) de alimentatie bepaald. Dan moet er, toen hij een gemeenschappelijke huishouding begon met zijn nieuwe partner, de alimentatie verhoogd zijn omdat deze partner geacht wordt een bijdrage in de gemeenschappelijke kosten van de huishouding te dragen. De oorzaak van zijn faillissement is in de vraag niet duidelijk maar als hij door eigen toedoen of nalatigheid failliet is gegaan dan kan men moeilijk verwachten dat jij hem de helpende hand toesteekt. Dat ligt eerder op de weg van zijn partner. Als hij (samen met zijn partner) in aanmerking zou komen voor een bijstandsuitkering dan zou zijn gemeente kunnen overwegen bij je aan te kloppen, dit met voorbijgaan van het convenant en de alimentatieregeling daarin. Van belang is dan hoe jouw inkomenspositie nu is. Kortom te veel onbekendheden voor de beantwoording.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100