Als je het minimumloon verdiend, is je werkgever dan verplicht om je reiskosten te vergoeden?

Ik heb een 0 uren contract en ik verdien 9 euro bruto. Ik ben 25 jaar. Meestal werk ik 3 dagen en ik heb ook een beetje vaste dagen die heel soms varieren. Met mijn reiskosten eraf hou ik netto iets meer dan 500 per maand over. Ik vind het erg weinig en volgens mij gaat dit niet helemaal zoals het hoort te gaan. Ik zit in de grafische branche.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Een werkgever is niet verplicht reiskosten te betalen; alleen als het in een CAO is vastgelegd moet hij dat doen.
In sommige CAO's is bepaald dat als de werknemer naar een andere dan de normale werkplek moet reizen er reiskosten moeten worden betaald; dit is echter een uitzondering op de normale gang van zaken.
Wellicht kun je er met de werkgever over praten; in veel sectoren betaalt de werkgever juist wel reiskosten omdat hij moeilijk aan goed personeel kan komen en de reiskosten als secundaire arbeidsvoorwaarde in zet om personeel te behouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je het minimumloon ontvangt is niet relevant voor het al dan niet krijgen van een reiskostenvergoeding.

In de Grafimedia CAO (waaraan ook alle grafische werkgevers gebonden zijn) heb ik niets gevonden over een woon-werkvergoeding. (Wel over een reiskostenvergoeding voor stagiairs die geen OV-kaart hebben, de vergoeding van reiskosten voor degenen die een opleiding volgen t.b.v. het werk.)

Je schrijft dat je een 0-uren contract hebt. Als dit hetzelfde is als een 'oproepkracht' dan zegt de CAO daar het volgende over (1.3.1):

"afspraken met thuiswerkers en oproepkrachten dienen schriftelijk te worden bevestigd. Hierbij valt te denken aan kostenvergoeding, verstrekking apparatuur, werkhoeveelheid, instructie, werkverzending e.d.; "

Dus misschien is het te proberen op individuele basis een afspraak te maken met je werkgever over een vergoeding voor het woon-werkverkeer, die mogelijkheid lijkt er te zijn. Alleen moet hij het er dan nog mee eens zijn.
Computoon