Hoe kan je het beste uitrekenen wie wat moet betalen in het huishouden? (extra uitleg)

Ik wil graag uitrekenen hoeveel ik zou moeten betalen en mijn vriend moet betalen aan het huishouden.
Zijn inkomen is veel hoger dan die van mij (wij schelen ook 2 jaar, hij krijgt 40 uur per week uitbetaald -werk (32 uur) en uitkering die aanvult- en ik werk 24 uur per week en hebben allebij nog minimumloon.)
Dus alle inkomsten bij elkaar op tellen en delen door 2 gaat niet lukken.. dan kan ik het niet opbrengen. Maar ik wil hem wel eerlijk kunnen betalen per maand.

Dus stel hij verdiend netto €1200 per maand en ik €660 netto per maand.
Onze gezamenlijke huis kosten zijn netto €800 (inc huur, water enz enz).

Hoe kan ik dan inkomsten afhankelijk uit rekenen hoeveel hij zou moeten betalen en hoeveel ik zou moeten betalen?
De bedragen zijn een voorbeeld (wel bijna kloppend) dus graag echt een som erbij.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je kunt kiezen voor een rekenkundige methode waarbij ieder de kosten krijgt toebedeeld in verhouding tot inkomen.
In het gegeven voorbeeld:
Inkomens: eur 1200.- + eur 660.- = 1860.-.
Kosten: eur 800.-
Dan draagt de ene partij bij: ((1200/1860) * 800) = eur 516,13
En de andere partij: ((660/1860) * 800) = 283,87
En eur 516,13 + eur 283,87 is samen natuurlijk eur 800.-.

De 'truc' is dus: inkomens bij elkaar tellen, vervolgens ieders afzonderlijk inkomen delen door het totale inkomen en vermenigvuldigen met het bedrag wat toegerekend moet worden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje! Ik vind de uitleg duidelijk en weet nu hoe ik dat moet uitrekenen!

Andere antwoorden (2)

De eerlijkste manier voor beide is 50% van elkaars loon.
Dus in voorbeeld : Hij €600 en jij €330.

Toegevoegd na 1 minuut:
De resterende €130 kun je sparen om een potje op te bouwen voor nood. (Wasmachine stuk o.i.d)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie verdienen samen 1860E per maand.
dan moet hij 1200/1860e deel x 800 = 516,13E betalen
en jij moet 660/1860e deel x 800 = 283, 87E betalen
516,13+283,87 = 800E
zo betalen jullie inkomensafhankelijk het juiste bedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit inderdaad ook de eerlijkste oplossing. Wellicht dat je nog zorg of huurtoeslag terugkrijgt, zet dat opzij voor later. Een strikte verdeling van geld in een relatie is natuurlijk niet altijd noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zijn et nog de boodschappen, verzekering, gemeentelijke belastingen , telefoon...