Wat is voor de bealstingdienst een 'alleenstaande'?

Ik (25+) woon bij mijn moeder in, wordt zij dan nog als alleenstaande gezien? We zijn verder, zover ik kon achterhalen, geen toeslagpartners. En wat zijn de criteria voor een alleenstaande?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je vraag is vaag maar ik ga m'n best doen. Voor de inkomstenbelasting is er geen definitie voor alleenstaande. Er is alleen een definitie voor fiscaal partner. Hier zijn een aantal criteria voor opgesteld. Voldoe je niet aan de criteria, dan ben je geen fiscaal partner (en doe je dus alleen aangifte). (bron 1). Eén bijzonderheid bij die criteria is als je samen met een ouder leeft, dat je pas fiscaal partner bent als je het gehele jaar 27 of ouder bent. Voor de toeslagen is er ook geen definitie van een alleenstaande. Er is wel definitie van een toeslagpartner. Let erop: hier zit een verschil tussen 2012 en 2013. In 2013 is de definitie toeslagpartner vrijwel gelijkgeschakeld aan de definitie van fiscaal partner. In 2012 gelden dezelfde voorwaarden als in 2013, plus dat u ook toeslagpartner kan zijn als u langer dan zes maanden op hetzelfde adres woont én dat u een gezamenlijke huishouding voert. Máár een uitzondering in 2012 daarop is dat als je met je ouders woont, dat je nooit toeslagpartner bent, ook al voldoe je aan de voorwaarden. Dus: Was je niet in heel 2012 27 of ouder, dan: • Ben je nooit fiscaal partner • Ben je nooit toeslagpartner Was je in heel 2012 27 of ouder en zijn jullie samen eigenaar van de woning, dan: • Ben je fiscaal partner • Ben je nooit toeslagpartner Was je in heel 2012 27 of ouder en zijn jullie niet samen eigenaar van de woning (of voldoen jullie niet aan de andere eisen van fiscaal partnerschap), dan: • Ben je geen fiscaal partner • Ben je geen toeslagpartner Ben je niet in heel 2013 27 of ouder dan: • Ben je nooit fiscaal partner • Ben je nooit toeslagpartner Ben je heel 2013 27 jaar of ouder en zijn jullie samen eigenaar van de woning, dan: • Ben je heel 2013 fiscaal partner • Ben je heel 2013 toeslagpartner Anders: • Ben je in heel 2013 geen fiscaal partner • Ben je in heel 2013 geen toeslagpartner Let op: bij huurtoeslag ben je wellicht geen toeslagpartner, maar bij huurtoeslag telt wel het inkomen van alle medebewoners die geen toeslagpartner zijn.

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0018472/geld...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100