Ik wil een bedrijfje beginnen in bedrukte t-shirts. Mag ik dan plaatjes en gratis fonts van het internet gebruiken?

Toegevoegd na 38 minuten:
Bijvoorbeeld clipart of foto's/plaatjes/tekeningen die je overal op het net kunt vinden. Of is het zo, dat het alleen niet toegestaan is wanneer er specifiek bij vermeld staat dat er een copyright op zit?

Toegevoegd na 44 minuten:
En mijn vraag is, of iemand het weet, niet of iemand het dénkt te weten. Denken en gissen kan ik zelf namelijk ook. :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Nee, TENZIJ er overduidelijk bij staat dat het gratis is en voor eigen gebruik - maar daar zit hem dus de grap : commercie is NOOIT eigen gebruik. Clipart mag je gebruiken om je website op te leuken, maar niet om ´geld mee te verdienen´, want daar praat je natuurlijk over.

Er zit dus in de praktijk weinig anders op dan proberen de auteursrechthebbende proberen te achterhalen en toestemming te krijgen of te kopen, of je eigen afbeeldingen en foto's te maken. Je kunt er sowieso van uitgaan dat populaire afbeeldingen die ook echt verkopenswaardig zijn, vermoedelijk zelden of nooit gratis zullen zijn, hoewel je met amateurfoto´s en kunst nog wel een heel eind kunt komen.

De link is een goede plek om te beginnen met je speurtocht naar de precieze ins en outs van auteursrecht, want daar zul je toch een klein beetje van op de hoogte moeten zijn.

Copyright - auteursrecht is een automatisch en impliciet iets. Dat hoeft dus NIET op of bij de afbeelding in kwestie te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb net uw bron bekeken en dit is waar ik naar zocht, bedankt!

Andere antwoorden (4)

Ja dat mag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou,
ik denk als je een Nike-font van het Internet plukt en die gaat afdrukken op jouw t-shirts, er een probleem gaat ontstaan.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen als er niet iemand dat recht heeft op zijn plaatje.
copyright dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij gratis fonts zal op de site van de maker of leverancier vermeldt staan op welke manier het font gebruikt mag worden. Vaak krijg je voor het downloaden een licentie-overeenkomst te zien waarin staat hoe je het mag gebruiken. Dat zal per font verschillen. In veel gevallen wordt commercieel gebruik uitgesloten.

Op plaatjes en afbeeldingen zit per definitie copyright. De eigenaar van dat copyright bepaalt wat er met een plaatje mag. Doordat op internet plaatjes klakkeloos door iedereen van anderen worden overgenomen is het in heel veel gevallen ondoenlijk om de eigenaar te achterhalen. Dat betekent niet dat een plaatje daarmee vrij van rechten is.

Arnaud Engelfriet is gespecialiseerd in internetrecht en heeft heel veel informatie op zijn blog staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor dit antwoord; hier heb ik tenminste iets aan!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel jammer dat de link het niet doet...:(